Het "praktisch bronwater kwaliteit" dacht ik ook, maar dat is niet zo.
Sinds een jaar of twee gebruik ik een actief-koolstof waterfilter voor alle water wat ik drink, waar ik mee kook, en mede mee maak. (Hij staat op het aanrecht naast de kraan, en dan kun je kiezen of je gefilterd of gewoon kraanwater wilt.)
Hier in nijmegen is geen hard water, en dan ook gecombineerd met het erg goed aangeschreven nederlandse kraanwater, top dus zou je denken... maar een glaasje uit de filter heeft desalniettemin een opvallend andere smaak. Veel zachter, natuurlijker, rustiger zou je bijna zeggen.
Wat betreft water koken: als je water kookt om het steriel te maken, moet je geloof ik ongeveer 20 minuten koken om alles wat er in zit kapot te krijgen (larven en eitjes van sommige microben kunnen aardig wat hebben),
maar dan zijn ze alleen dood, en nog niet
uit je water, inclusief alle andere ongewenste stoffen die dan wel gekookt zijn, maar verder nergens naartoe gaan.
Koken is dus omslachtig, kost veel energie en is zeer beperkt effectief. Alleen nodig om zoals hierboven gezegd je water op een goede lauwe temperatuur te krijgen voor de gist.
Een filter haalt gewoon alles eruit. Klaar. Bij normaal gebruik vervang je ongeveer iedere 6 maanden de filtermodule.
Deze heb ik:
aQixHet ding is ongeveer zo groot als een waterkoker
Bijzonder veel plezier van gehad al, niet alleen vanwege de betere smaak met koken enzo, maar zeker ook omdat goed water ook belangrijk is voor je gezondheid.