Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

1e keer mede maken!

<< < (3/5) > >>

Amthezia:
Even vraagje: Is het normaal dat mijn most eigenlijk niet borrelt (terwijl hij wel op 23c staat)? En er staat ook helemaal geen schuim op :(  Alleen als ik hem beweeg dat komen er wel kleine belletjes (en bloept mijn waterslot ook).

Draak:
Er kunnen soms wel twee weken voorbij gaan voordat de boel echt hard begint te werken. En soms houdt de mede om de een of andere manier het gas vast, en komt het alleen vrij als je het schudt.  Zie hiervoor ook het topic over koolzuur.

Amthezia:
Nou gisteren weer les gehad, jemig, ik wist niet dat er zoveel meetwerk bij kwam kijken! Wel gaaf hoor om de zuurgraad te bepalen met blauwloog en met zo'n mini-tuutje het alcohol percentage te bepalen.
Gelukkig! Mijn mede doet het behoorlijk goed (5,7 gram zuur per ltr, en 12% alcohol), gisting verloopt succesvol dus. Volgende week kan ik gaan overhevelen naar een schone fles.

Alleen het aparte is dus dat er totaal geen schuim opkomt bij mij :) maar leraar Theo had daar wel een theorie over dat het te maken had met de zware zomer voor de bijtjes, en de weersomstandigheden ;-) Nou ja, maakt me niet zoveel uit, zolang hij maar goed gist (en niet teveel) en mooie kleine belletjes laat zien.

Morgen weer even langs Slamat (kennen jullie die?) hier in Utrecht, om toch nog wat meer spullen te halen  8) ik wil zelf ook kunnen meten thuis! En meteen even een groter waterslot halen, want deze is toch echt te klein (dacht ik al....)

Amthezia:
Paar foto's van woensdagavond:

Leuk leuk, iedereen zijn mostfles mee! Leuk om de verschillen te zien/proeven.

Onze leraar, Theo! Hier is hij bezig om de zuurwaarde te bepalen van de mede (met blauwloog, en dan kijken wanneer het omslagpunt is).

Poppe:
Ik heb serieus nog nooit gewerkt met zuurtewaarde. Ik dacht dat dat alleen voor wijn relevant was.
Maar ok. Zou je daar misschien iets over willen uitleggen?
Desnoods in een nieuw topic?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie