Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Mede maken van dag tot dag

<< < (2/17) > >>

De Baldadige Bij:
Wij drinken ook al wel regelmatig een glaasje voordat het gebotteld is, zelfs dan is het al goed te drinken :) Moet binnenkort wel weer even een bottel/aanzoet/ proefsessie houden, we hebben veel te veel flessen staan. En de paardebloemenwijn is helaas echt al weer bijna op(nog maar 2 flessen), echt een aanrader!

Poppe:
Potverdomme!! dus jullie beweren dat je gewoon al even stiekum mag proeven als het nog aan het brouwen is?
Gewoon waterslot er af en een beetje mede er uit halen?
Deze informatie is zoooo niet goed voor mij! Ik hoef straks niets mee te bottelen!!

De Baldadige Bij:
ja je moet toch wel af en toe proeven, hik! om het hik! proces in de eh hik! gaten te houden Hik!
is kei HIK! belangrijk!

Big Daddy Bee:
Tussendoor proeven is zelfs belangrijk als je het mij vraagt (afgezien van dat het natuurlijk leuk is  ;) en op 30 liter maakt een glaasje hier en daar weinig uit), dan kun je een beetje monitoren hoe het gaat, en of je ergens in het proces moet bijsturen. Als je net een fles hebt neergezet is het natuurlijk nog niet meteen erg smaakvol of nuttig om te proeven, maar later wel, om te kijken wat je nog moet aanzoeten of dat er meer kruiden in moeten enzo. Bij wijn maken van druiven bijv. is het wel belangrijk om snel al te gaan ruiken/proeven, dan wil je graag heel zeker weten dat het niet zuur wordt.

Soms laten we gewoon een fles staan van een liter of 5, een keer het ergste bezinksel filteren, en daarna is dat de consumptie-fles die het nooit tot bottelen haalt. Vergelijk het met een soort wijn van het vat, maar dan mede direct uit "de fles"  :P

Poppe:
Net even geproeft...mede uit een 10 liter fles.
BAH BAH BAH!! Smaakt naar een slap duveltje met te veel alcohol!
Misschien heb ik:
-niet goed geschud
-veel te vroeg begonnen met proeven
-laten mislukken

Ik heb voor de zekerheid nog maar een potje honing er in gedaan, want de honing smaak was een beetje verdwenen!

Even aan Wodan vragen of hij mij de geheimen van de kosmische mede wilt geven;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie