Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Mede maken van dag tot dag

<< < (7/17) > >>

De Baldadige Bij:
Ik ben vandaag ook aan een nieuwe fles mede begonnen, dit keer met minder fruit dan ik tot nu toe gebruikte. Nu maar 1 limoen, 1 citroen en 1 mandarijn uitgeperst (de sinaasappels waren op) en verder alle potten honing die er nog stonden, (op de potten honing na die ik zelf geslingerd heb bij een imker) Dat was niet genoeg honing voor 15 liter dus deze moet ik zeker nog gaan aanzoeten, of ik kiep de rest van de honing er morgen na werk even bij.

En verder zijn we wat mede aan het drinken geweest, de mede met rode besjes die ik vorige week gebotteld heb, die echt een erg grappig oranje/roze kleurtje heeft. Leuk voor voetbal en koninginnedag enzo hahaha.

En nu zit ik aan een glas "kille bijl" zomerse mede (recept) waar dus per ongeluk koolzuur in ontstaan is. Soort Breezer onder de mede dus hahaha :) maar wel lekker! Voor het ontploffende flessen verhaal: toen ik het flesje openmaakte ging ie niet spuiten gelukkig, maar er zit wel echt prik in.

Maarten:
Haha hoe is die koolzuur daar gekomen dan?!

Ik heb momenteel nog twee flessen staan... bijna 3 maanden dus ik hoop ze spoedig te kunnen bottelen? Volgens mij is de ene namelijk best wel bijna klaar... ga vanavond iig wel proeven!

De ene fles is een eerlste mede die ik gemaakt heb.. slechte kwaliteit denk ik. De andere- fles is mer kersen en betere gist. Dus daar heb ik wel wat hoop op. Hij had laatst een prachtige kleur... een zeer smaakvol ogende kleur rood :D. Maak wel een foto als hij weer bezonken is en die kleur heeft :).

Poppe:
NEEEEEE!
Ik heb mijn mede te dicht bij de kachel neergezet!
Zit het nu te reanimeren!
Die mede was nog zeker niet klaar met gisten, maar alles is gezonken naar de bodem en het is spontaan gestopt met gisten!
Zet het nu op een koeler plekje en schud het vaak. Kijken of het nog gaat leven!
Of misschien is het al lang klaar!

Maarten, wanneer ga je proeven? Neem anders even een glaasje mee 18 december! ;D

De Baldadige Bij:
@ maarten: geen idee, check http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php/topic,88.0.html

@Poppe: reanimatietip: "
Re: 1e keer mede maken!
« Reactie #5 Gepost op: november 21, 2010, 06:29:40 »
Met een giststarter kan je wel heel goed nog te zoete uitgegiste wijn redden. Had ik bij druivenwijn gedaan waar we teveel suiker ingegooid hadden.
Maak een giststarter, met bijv water en suiker en gist, als ie goed gist dan doe je er net zoveel als je giststarter hebt van je " slapende" wijn bij. Tot dat weer goed gist, en zo steeds blijven verdubbelen en tadaaa: hij blubt weer en het teveel aan suiker word weer keurig door gistcelletjes opgesnoept. Na deze behandeling was de wijn wel weer lekker geworden. (en ook wel vrij sterk haha)"
(http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php/topic,97.0.html)

Maarten:
Poppe, 18 december neem ik zeker wel een flesje mee naar het Joelfeest als het kan.. WANT heel stiekem hoop ik dat ik daarvoor net nog die eerste mede kan bottelen (als hij te zuipen is tenminste haha)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie