Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Mede maken van dag tot dag
Draak:
Van het weekend maar eens 10 liter mede gebotteld, of iets minder eigenlijk, daar je uit een 10 l gistingsfles nooit 10 l mede haalt. Hij was wel weer lekker, goed sterk spul met een mooie ronde honingsmaak, zonder zo zoet te zijn dat het glazuur spontaan van je tanden springt. Meteen maar weer een nieuwe fles opgestart, deze keer met wat vanille, kaneelstokjes, kruidnagelen en sinaasappel er doorheen. Na een halve dag was hij al lekker aan het bloepen en bubbelen. Ben benieuwd hoe die gaat smaken. En mijn bramenmede is ook nog lekker aan het bloepen.
Karlo:
Ik ben benieuwd. klinkt goed in ieder geval. Voor wat al die toevoegingen met kruidnagel enzo? Gewoon vanwege de smaak of ook nog een andere reden?
Poppe:
Heb nu precies het zelfde brouwsel in een fles zitten. Ruikt super lekker.
Er zit niet zoveel honing bij. Daarom is hij nu al helemaal klaar met gisten en begint helderder te worden. (1 maand)
Ben heel benieuwd naar hoe die van jou zich gedraagt.
Soohr:
ik ben nog bezig met mijn eerste 15 liter mede,
Hoelang moet je de mede nog op fles laten liggen na het bottelen?
Draak:
Langer laten liggen komt de smaak wel ten goede. Maar ik moet wel bekennen dat ik ook wel eens een fles opentrek net na het bottelen. Ook dan is de mede meestal al prima te drinken, de mijne wel tenminste.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie