Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Mede met Walnoten
Bijker:
--- Citaat van: nlheiz op juni 16, 2011, 12:03:10 pm ---is dat ook de reden dat sommige citroen en/of Looizuur (Tannine) of wat sterke thee in de Mede doen?
--- Einde van citaat ---
Tannine, looizuur of sterke thee verbetert de smaak en geeft een pikante smaak aan de mede, geeft een droge nasmaak en maakt de drank soepel.
Te veel kan de mede weer stroef maken! :'(
Als toevoeging zijn zuren nodig, het sap van een citroen komt ongeveer overeen met 4 gram (poeder) citroenzuur. Citroenzuur geeft een frisse smaak aan de mede. Gebruik van te veel wijnsteenzuur kan de mede troebel houden en dat moet je dan weer oplossen met helder makers zoals melk, of eiwit.
))J
De Baldadige Bij:
Ik heb inmiddels ook kilo's noten verzameld uit de tuin van Big Daddy Bee's moeder ;)
ik ga zeker Tinus zijn recept proberen, maar vroeg me ook af wat het doet als ik nu bij mede die al min of meer klaar is, nog walnoten toevoeg. Als je dat een paar weken laat staan, dan zou het toch ook een notensmaakje af moeten geven denk ik?
Medeblander:
Ja, lekker joh! :D
en... lukt het niet, heb je in ieder geval een hele hoop noten die enkele WEKEN in mede gemarineerd zijn... ;)
Ik heb ook ooit zoiets geprobeerd met hazelnoten: eerst fijngemalen, daarna geroosterd en dan in de mede. proef er niet zo veel van, maar die mede was gewoon erg lekker. Wat wel een groot probleem kan zijn is olie: in noten zit natuurlijke olie, die kan op je mede gaan drijven. Ziet er erg vies uit, maar het is met een paar keer voorzichtig hevelen wel te verhelpen.
Bulls:
Ik had een potje Maple smaakstof gekocht (LorAnn Natural Flavor - Maple - 30 ml) En heb vandaag honing :D ijs gemaakt in een ijsmachine, waar ik een beetje van deze smaakstof in heb gedaan. En nu smaakt de ijs als Ben en Jerry's met pecan noten.
Dit potje smaakstof had ik eigenlijk voor een mede gekocht, maar om te testen heb ik wat door de ijs gedaan, en de smaak van noten komt erg goed naar voren. Dus wellicht is het goed te gebruiken voor een noten smaak te krijgen in je mede. Het is niet synthetisch.
Wat ik nu in iets meer dan een halve liter ijs heb gedaan is ongeveer 5 tot 6 ml, het mag ook iets minder zijn want de smaak is wel redelijk aanwezig. Maar dan denk ik toch dat je wel 2 van die flesjes nodig hebt. Ik ga in elk geval proberen met wat ik nu over heb 5 liter te maken om te zien of de smaak dan nog te proeven is, maar dat zal niet al te snel zijn want ik heb geen flessen over.
Medeblander:
--- Citaat van: m.kolsters op januari 31, 2011, 06:05:43 pm ---Als ik mede maak is het alcohol persentage 16 % en nooit lager wat doe ik verkeerd.
--- Einde van citaat ---
Andere, zwakkere gist gebruiken :)
Bordeauxgist van Kitzinger Reinhefe werkt prima, en stopt tussen de 12% en 14%, bijvoorbeeld...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie