Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Mede met Walnoten
Bijker:
Geen gezeur over markten! het gaat hier over walnoten.
En bladerend in het boek van Berry staat ook een recept van Walnotenbladwijn.
Dus wanneer het aantal noten tgv de vorst of de droogte ontoereikend is kan je dat dus ook nog maken!
- 4,5 liter walnotenblad
- 1500 gram honing
- 2 citroenen of natuurlijk citroenzuur
- water tot 4,5 liter, gist en voeding
Water aan de kook brengen, ca 2 - 3 liter, honing erin en dat over de bladen gieten.
Nacht laten staan en de volgende dag zeven in het gistingsvat/fles.
Zuur, voeding en gist erbij en goed roeren, daarna fles aanvullen.
Bij het helder worden overhevelen en twee maanden later nog eens.
Zelfde grap kan je ook uithalen met eikenblad! ))J
Viooltjes wijn staat ook in dat mooie boek.
Op de markt komen al meer dan 50 verschillende stands! ::) en natuurlijk heel veel over /^\ /^\ /^\
nlheiz:
Hallo Mede-genoten...... ;D ))J
Vraagje, ik ga proberen om een walnoten mede te maken voor een kennis die het wil gaan gebruiken voor een biertje wat hij wil gaan brouwen (en we gaan natuurlijk de mede ook gewoon testen) maar wat is nu een goed recept om te proberen? gewoon honing, walnoten, water en giststart?
Zou het ook kunnen met walnoten en amandel? mensen doen soms ook sinaasappel er bij, is dat handig of is dat smaak afhankelijk? dus het kan, maar hoeft niet?
Bijker:
Lees het recept van Tinus Kolster, de medemaker met echt de meeste ervaring. ))J
Noten in pot met honing, laten staan een aantal weken en dan water erBIJ enz. lees maar enkelel bladen terug in deze topic.
Draak:
--- Citaat van: nlheiz op juni 13, 2011, 07:48:51 pm ---Zou het ook kunnen met walnoten en amandel?
--- Einde van citaat ---
Waarom niet? Het zijn allebei noten. Ik vermoed trouwens dat je dan het best gebande amandelen kan gebruiken. Daarbij komt in mijn ervaring de amandelsmaak nog iets sterker naar boven en ik vermoed dat die smaak ook een iets hogere kleeffactor heeft.
--- Citaat van: nlheiz op juni 13, 2011, 07:48:51 pm ---mensen doen soms ook sinaasappel er bij, is dat handig of is dat smaak afhankelijk? dus het kan, maar hoeft niet?
--- Einde van citaat ---
Mijn ervaring dat je door fruit bij je mede te doen, je bij het eindresultaat een wat vollere en rondere smaak over houdt. Waarschijnlijk doordat het zuur uit het fruit ervoor zorgt dat een groter deel van je tong geprikkeld wordt. Mede waarbij alleen honing en water is gebruikt wil nog wel eens 'leeg' smaken.
nlheiz:
thnx Bijker en draak.
Draak, dat over de smaak, is dat ook de reden dat sommige citroen en/of Looizuur (Tannine) of wat sterke thee in de Mede doen?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie