Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Mede met Walnoten

<< < (5/11) > >>

De Baldadige Bij:
ik ga dit weekend nog wat meer recepten op de website zetten, maar ik kan je alvast aanraden om deze eens te proberen: mede met gember en citroen

en zojuist geplaatst: geurige kruidenmede
die hele lekkere van de borrel laatst :)

Bijker:
Vanmorgen de fles met restant van de honing/notenlikeur en een rest van een vorige mede overgeheveld.
Dat was op 31 december, het heeft dus nog een maand gestaan.
Notenrestanten weggegooid en ga dat straks eens proeven.
Meet ik ook zuurgehalte en alcohol.
Ben benieuwd en wordt vervolgd.

Bijker:
Resultaat van mede/likeur, ja hoe moet dat heten??

percentage is 17% :P ;D
Het was dus de likeur van honing, noten en brandewijn, althans de rest ervan en dat residue met een mede van krap 11% weer een keer aangevuld.
In de noten is dus nog een boel restalcohol aanwezig waardoor de mede nu vol is van een notensmaak en een hoger alcohol gehalte.
Vorig jaar heb ik de noten zo weggegooid, zal ik dus nu niet meer doen.
Maar heb er dus maar een fles van overgehouden.
pH waarde is 3,65, kan je dus zuur noemen.
Nou, ik neem nog een slokje en tot de volgende keer! ;)

Poppe:
Hoe hebt je dat alcohol uit de noten gekregen dan?
Of ik snap het verhaaltje niet helemaal. Ik ben zeer benieuwd, omdat ik zelf ook noten mede heb staan.
Zelf was ik van plan de noten gewoon weg te gooien, maar blijkbaar had jij andere plannen.

Bijker:
In september heb ik een honing/noten likeur gemaakt volgens het recept van Tinus Kolster, nu ook medeforumlid.
pot honing 450gram, pot vo; gedopte noten en een liter brandewijn.
Dat laat je drie maanden staan, af en toe omschudden.
Dan overhevelen, De restnoten in de fles heb ik laten zitten en daar een eenvoudige mede weer in de fles gedaan.
Was een mede met 11%, dat heeft nu een maand gestaan, de alcohol die dus in de noten zat geeft voldoende smaak en alcohol af aan de mede.
Dat is dus vanmorgen weer overgeheveld en resulteert in een percentage van 17% met een mooie notensmaak.
Denk dat ik dus volgend jaar de noten in een 5literfles met mede vul, dan krijg je van de echte pure mede een mede met een notensmaak en hoger alcohol percentage.
Nu duidelijk wat ik geprutst heb,? maar is wel lekker!
Als je alleen mede gemaakt heb met de noten is het alcohol percentage natuurlijk een stuk lager.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie