Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken

Koolzuur

<< < (4/6) > >>

Draak:
Mede met ananas heeft een vriend van me eens geprobeerd. De ananas voegde eigenlijk enkel een wat rare en nare bijsmaak toe.

Maarten:
Goed topic, het forum is erg leerzaam... gebeuren goede dingen hier.

Even ontopic over dat geschuim... Kan het misschien aan de gistsoort liggen die schuim? Ik heb wel een mede van de schrale bakkersgist, die schuimt ook graag. Misschien dat de kwaliteit van d egist dus wat met het schuimen te maken heeft?

Ik ben tevens benieuwd naar het effect van 'klimaat' op het gistingsproces... zo ook de duur.

Aegir:

--- Citaat van: Maarten op december 05, 2010, 07:48:23 pm ---Goed topic, het forum is erg leerzaam... gebeuren goede dingen hier.

Even ontopic over dat geschuim... Kan het misschien aan de gistsoort liggen die schuim? Ik heb wel een mede van de schrale bakkersgist, die schuimt ook graag. Misschien dat de kwaliteit van d egist dus wat met het schuimen te maken heeft?

Ik ben tevens benieuwd naar het effect van 'klimaat' op het gistingsproces... zo ook de duur.

--- Einde van citaat ---

1ste gisting: mag het aardig warm zijn en nog 'redelijk' schommelen: 18~26° lijkt me doenbaar. Natuurlijk mag er beweging zijn en wals je best af en toe met je fles of DJ.
2de gisting (zo noem ik het proces als hij na een paar dagen heftig gisten op fles met waterslot gaat): dan probeer ik toch al wel meer een stabiele warme temperatuur te behouden.

Algemeen kan je zeggen, en da tgeld voor alle voedingsmiddelen:
- Hoge temperatuurschommelingen = geen goede zaak.
- Koudere temperatuur = trage processen, dus bij mede ook tragere gisting -> er zou meer body in je mede komen. Of dit écht merkbaar is en bv. meer doet dan een half jaar gewoon langer laten staan... geen idee.

Volgens mij zorg je ook best, dat je mede nooit in de vlakke zon staat. Zon 'bleekt' altijd wel af. En zorgt voor een hogere temperatuur aan de buitenkant van je gistende mede. Een mede in de tocht of nabij een raam, krijgt natuurlijk ook andere en sneller wisselende temperaturen (wind) aan zijn buitenste zijden, dus ja... vaak is de kelder of garage een ideale plaats qua klimaat denk ik dan. :)

Agravain:

--- Citaat van: Braadvraat op oktober 26, 2010, 10:47:23 pm ---Onze mede was al maanden klaar met bloepen (bloeben?). Gaan we het overgieten, schuimt het ineens als verse cola!  :o
Dus maar weer teruggeschonken in de mandfles, en om de paar dagen goed schudden.

Dus nog nog een paar maanden langer wachten.  :-(

--- Einde van citaat ---

--- Citaat van: Draak op oktober 26, 2010, 10:57:09 pm ---Iets dergelijks hadden vrienden van me ook. Eigenlijk wilde hun mede geheel niet bloepen. Totdat een van hen het even schudde. Toen bruiste een groot deel van de mede ineens de fles uit. Net alsof iemand een menthos in de cola gooide.

--- Einde van citaat ---

Wat ook mogelijk kan zijn (om maar weer naar de begin vragen te gaan) is dat het wel blijft gisten, maar dat het koolzuur opgelost blijft in de vloeistof, en niet overgaat in gasvorm.
Dit kan gebeuren als er geen groeikernen zijn waar het koolzuur van opgeloste toestand naar gas kan gaan. Als je naar een glas champagne kijkt (of bier of fris, maar champagne heeft mooie kleine belletjes) zie je dat de bubbel slierten altijd starten op de glaswand. Meestal is dit startpunt een (onzichtbaar) krasje of iets dergelijks.
Een vergelijkbaar fenomeen is het oververhitten van water. Hier zit water van meer dan 100 graden in een glas. Eigenlijk zou het moeten koken, maar ook hier zijn geen groeikernen om stoom te maken. Een kleine verstoring (trilling oid) kan dan een explosieve verdamping veroorzaken.
zie ook het volgende filmpje:
Mythbusters experiment, oververhit water

De Baldadige Bij:
je linkje doet het helaas niet....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie