gist gaat zich toch vermeerderen, dus als je er een theelepeltje in doet heb je toch al snel 6 theelepels vol gist denk ik, dus iets meer maakt toch niet uit
Dus méér OF minder, het maakt niet uit?
Momenteel (moderator Bij, moet ik een nieuw topic starten?) heb ik wel een gisting met framboos (mede) die van 4-dagen heerlijk bubbelend, na 14-dagen nu nog maar héél kleine en weinig (je moet ze echt zoeken) belletjes geeft. Mijn waterslot blubt ook nog maar één keer om de 3 ~ 4u denk ik zelfs.
Als ik er eens goed mee schud, komen er wel veel belletjes naar het waterslot, maar om nu te zeggen dat dit de 'goede' gisting weer op gang trekt... ik heb de indruk dat de boel snel uitgegist gaat zijn OF er iets fout aan het lopen is.
Temperatuur is alleszins goed: schommelt rond de 20-graden.
Starter - die bij de andere mengsel tot nu toe ook altijd goed werkte - is hetzelfde gebleven.
Moet ik soms honing toevoegen? Voedingszout (of ingredienten van mijn starter terug) ? Of maak ik best een kleine giststarter terug, mét gist, en voeg ik wat toe van mijn mengsel, om te kijken of het weer op gang komt na een dag of twee (max), om dan rustig, de overige mede-in wording toe te voegen?