Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Gist
Karlo:
Ja, die mannenemancipatie is bij bijen nog niet echt op gang gekomen. Ik stem voor de metrobij!
Aegir:
Iedereen gebruikt precies altijd:
- speciale wijngist
- turbogist
- gist voor mede (van WYEAST bv)
Maar weinigen bakkersgist.... dat doe ik dan weer. Want zo was het vroeger ook. Nu, iedereen spreekt hier van een zakje van 7 gram op 10 liter! Hoe is de verhouding van droge gist dan met verse bakkersgist?
Kan je één blokje bakkersgist (42 gram) vergelijken met zo één zakje gedroogde gist (meestal 7 of 11 gram) ???
En de verhouding (hoeveel gist op hoeveel liter mede) ben ik ook ZEER benieuwd naar. Want het lijkt me erg om te weinig gist erin te doen, en teveel, zodat het uit balans geraakt.
Zelf gebruik ik altijd 22 gram (een half blokje) verse bakkersgist op 5 liter mede. Maar mijn brouwsels zijn nog bezig aan hun gisting, dus ik kan er nog niet over oordelen. Wel is mijn 22 gram niet uti de lucht gegrepen, maar via een mede-brouwer die het al een 10-jaar doet.
Bijker:
Bakkersgist geeft een niet mede smaak aan de mede.
Gewoon mede wijngist gebruiken en eventueel een zwaardere gist zoals voor Port of sherry.
Zakje wijngist mede bevat 5 gram, en is voldoende voor 50 liter.
Oplossen in 50ml ( dat = dus voor 50liter!)water met 3 theelepels suiker in 27grC .Na ca 25 minuten aan de most toevoegen.
Of gewoon het boekje Mede: maken, drinken en genieten van het Bijkersgilde, www.bijkersgilde.nl aanschaffen staat er allemaal in.
Aegir:
--- Citaat van: Bijker op maart 10, 2011, 02:35:07 pm ---Bakkersgist geeft een niet mede smaak aan de mede.
Gewoon mede wijngist gebruiken en eventueel een zwaardere gist zoals voor Port of sherry.
Zakje wijngist mede bevat 5 gram, en is voldoende voor 50 liter.
Oplossen in 50ml ( dat = dus voor 50liter!)water met 3 theelepels suiker in 27grC .Na ca 25 minuten aan de most toevoegen.
Of gewoon het boekje Mede: maken, drinken en genieten van het Bijkersgilde, www.bijkersgilde.nl aanschaffen staat er allemaal in.
--- Einde van citaat ---
Dus de gist oplossen in lauw water mét geraffineerde witte suiker? En diezelfde hoeveelheid kan zonder problemen voor smaak - vieze nasmaak van gist - ook op 10 liter gebruikt worden?
Ik heb mede geproefd gemaakt met bakkersgist en zonder bakkersgist (WYEAST MEAD-vloeibare gist), en kon zéér weinig verschil proeven.
Maar in gist kan je dus niet gauw 'teveel' gebruiken, toch ? Dus beter een grammetje meer, dan een grammetje minder?
De Baldadige Bij:
gist gaat zich toch vermeerderen, dus als je er een theelepeltje in doet heb je toch al snel 6 theelepels vol gist denk ik, dus iets meer maakt toch niet uit :)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie