Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken

Gist

(1/11) > >>

Maarten:
Net begonnen met mede maken... I need tips en tools about de gist.

Gistsoorten, wat zijn aanraders, hoe te gebruiken, wat zijn de recepten, wat doet het met de mede en de smaak... Ik weet zeker dat er hier een hoop info kan zijn op dit gebied waar ik heel erg nieuwsgierig naar ben daar ik vrijwel geen verstand heb op dit gebied..

De Baldadige Bij:
Ik begreep van Karlo dat als je bakkersgist gebruikt dat je mede naar oliebollen gaat smaken. En daarbij vertelde hij ook dat dat niet lekker is.

Je kan het beste een universele gist voor witte wijn gebruiken, je hebt ook nog gistsoorten die in staat zijn een hoger alcoholpercentage te produceren, ook leuk! Of Champagnegist voor bubbels, maar dat zou ik alleen gebruiken bij medes waarbij de smaak past bij bubbels, frisse zomerse medes die bedoelt zijn om koud te drinken bijvoorbeeld. Geen warme wintersmaakjes met bubbels, dat is vies.

Draak:
Ik gebruik meestal een gist voor zoete witte wijn, die van Bioferm om precies te zijn. Ik heb ook wel eens zgn. turbogist of een ander gist voor hogere alcoholpercentages gebruikt. Mede waar je snel op onderuit gaat is erg leuk, maar voor de smaak hoef je het niet te doen. Dan waren de resultaten met het eerstgenoemde gist een stuk beter.

De Baldadige Bij:
Ik heb als laatste gist gebruikt van het huismerk van de Brouwmarkt in Almere. Deze werd me aangeraden door een van de verkopers daar.
   Wijngist
-professional-

voor ieder type wijn met maximaal 16% Alcohol.

Eindresultaat nog onbekend.....

Maarten:
Stoer. Voor nu hou ik me bij de witte wijn gist. Die van Almere ga ik ook proberen.

En die turbogist is ook niet verkeerd voor een sterke mede. Hoeveel % moet je daarbij bekijken?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie