Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Nieuwe batch.

<< < (4/6) > >>

m.kolsters:
Peter dat is niet voor jou maar voor Yurg, niet laten stoppen als de mede te sterk is kan je er nog altijd ijsklontjes bij doen.
Ga niet van alles in je mede gooien hou het zo puur mogelijk.

Peter van Den Berg:
Ik ben niet boos hoor

Yurg:
Mede stopt niet zomaar met gisten als er nog suikers in je mede zitten. Als je alle suikers laat vergisten heb je een drankje dat nog droger is dan droge witte wijn. Dus ja, de gisting laten stoppen is soms simpelweg nodig. Ik heb twee manieren gegeven die veel door wijnmakers worden gebruikt (vrijwel iedere fles wijn die je in de winkel koopt gebruikt sulfiet als giststopper). Natuurlijke processen zijn leuk, maar soms wil je simpelweg meer controle of ben je tevreden met het eindproduct zoals die op dat moment is. 1 pot water over 2 potten honing is leuk en inderdaad de basis, maar dit is niet alles wat mede is.

m.kolsters:
Ja laat maar gisten , als hij te droog is honing in een beetje warm water en weer bij vullen,
 hou vol de mede maker wint.
Voor een goede mede moet je wel rekenen op 3 jaar en niet te veel over hevelen.
En wat je in de winkel koopt is bocht nie te drinken voor mede makers.

Yurg:
Dan kom je al gauw op een percentage rond de 20% uit. Dit lijkt me niet in alle gevallen wenselijk (tenminste, ik vind dat mede ronde een percentage van wijn moet zitten). Mijn mede zit vaak op een alcoholpercentage van 12,5% nadat ik de gisting laat stoppen door verhitting. Hierna laat ik de mede doorgaans nog ongeveer een 10 tot 12 maanden in de gistingfles rijpen alvorens ik deze bottel. Mijn ervaring is dat er dan een mooie gebalanceerde smaak uit komt, zonder dat het alcoholpercentage té sterk wordt. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie