Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Vlielands Gloed
Agravain:
Vandaag deze mede voor het eerst overgeheveld. Dit is misschien een beetje aan de late kant, maar ik wilde de veenbessen goed de tijd geven om hun smaak en kleur af te geven.
Volgende keer ga ik de bessen ook vooraf behandelen met pecto enzymen, om zo nog meer uit de vruchten te krijgen.
Na het overhevelen heb ik nog een liter gekookt water toegevoegd.
Het restant uit de fles, wat de hevel er niet meer uit krijgt, heb ik in een koffiefilter in een trechter gedaan. Dit staat nu uit te lekken in een glas. Dit soort restanten gebruik ik om te proeven hoe het gaat.
Deze mede is nog vrij zoet, dus waarschijnlijk nog niet uit gegist. Dit is wel voor het toevoegen van het water.
Soortelijke massa heb ik verder niet gemeten. Dat doe ik in een later stadium wel.
bart martinszoon:
cranberrys en veenbessen sinds waneer is dat het zelfde
maar het klinkt interesant
ik ben nu bezig met een vruchten mede met verse vruchten
Agravain:
Cranberries is de Engelse benaming, veenbessen de Nederlandse.
bart martinszoon:
aha mischien moet ik minder naar mensen luisteren en meer zelf onderzoek doen ik heb me namelijk laatst wijs laten maken dat cranberrys uit amerka kwamen
edit ohhh wacht dat is schijnbaar ook zo de plant schijnt hier ooit in een vat aangespoelt te zijn ofzo
Agravain:
Vandaag de fles afgevuld met 0,45 liter water. Nu is het volume in de gistingsfles 5 liter.
Na de overheveling doet de mede vrij weinig meer, ook zakt de gist snel naar de bodem. Aangezien deze mede nog behoorlijk zoet is, hoop ik dat de gisting nog een tijdje aan de gang blijft.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie