Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Vlielands Gloed

<< < (3/4) > >>

bart martinszoon:
mede gist bij mij uiteindelijk vaak erg langzaam maar toch gestaag door hoelang staat het nu al

Agravain:
De batch is op 14-09-2013 ingezet.

bart martinszoon:
ohhhh das nog niet zo lang geleden dan is hij volgensmij nog jonger dan mn kruitnagel mede en die is ook jog niet klaar (mischien moet ik weereens datums op gaan schrijjenevebes medeven) sterker nog hij is dan ongeveer op dezelfde tijd ingezet als mn gewone zoete en jeneverbes mede dus die gist waarschijnlijk nog even door

Agravain:
Vandaag maar weer een een overheveling gedaan. Het lijkt er toch op dat de gisting tegen het einde loopt. Soms is er namelijk onderdruk in de fles (waterslot staat naar binnen toe).  Na het hevelen bubbelt het weer, misschien wat koolzuur wat vrijkomt uit de vloeistof.

Agravain:
Vandaag deze mede gebotteld, ik heb er 5x 0,75 liter beugel en 1x 0.35 liter uit gehaald. De rest ben ik nu aan het op drinken  ))J, ik moet zeggen, qua alcohol is er niks mis mee,  >:D.
Het is een droge mede geworden. Al de suikers die op 21-11-2013  nog aanwezig waren zijn nu weg, volgende keer wat meer honing (achteraf?) toevoegen. Van de veenbessen is helaas niks meer te proeven of te zien. Volgende keer meer bessen en ook pecto-enzymen gebruiken.

Verder moet ik toch eens wat werk van etiketten gaan maken. Ik heb al ooit eens een tip gezien om etiketten met melk vast te lijmen op de fles. Nu het ontwerp nog. Nu label ik de flessen met luier tape: makkelijk om op te schrijven en komt ook goed van de flessen af als deze hergebruikt worden.

Nog een foto van het eindresultaat in de 0.35 liter fles.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie