Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Honing aan de kook?
Einskaldir:
We (Braadvraat en ik) hebben 1 keer kokend water gebruikt om de honing in op te lossen. Het resultaat was dusdanig beroerd dat we sindsdien altijd hebben gemengd met water van een graad of 50 en sindsdien smaakt alles wat we brouwen hemels (of beter: Walhalliaans). Zal toch geen toeval wezen? ;)
Aegir:
--- Citaat van: Einskaldir op april 08, 2011, 01:53:49 pm ---We (Braadvraat en ik) hebben 1 keer kokend water gebruikt om de honing in op te lossen. Het resultaat was dusdanig beroerd dat we sindsdien altijd hebben gemengd met water van een graad of 50 en sindsdien smaakt alles wat we brouwen hemels (of beter: Walhalliaans). Zal toch geen toeval wezen? ;)
--- Einde van citaat ---
Als het 2x of meer hetzelfde recept was, wat proefde er dan zo slecht aan het brouwsel waarbij de honing in aanraking kwam met kokend/net gekookt water?
Bulls:
Ik las net ergens dat je de honing moet koken omdat er dan een schuimlaag boven komt drijven waarin bijenwas zit, en als je dat laat zitten de mede slecht zal smaken. Maar ik weet niet of dit echt het geval is, als je de honing niet kookt komt er ook geen schuim, maar zit het er nog helemaal door. Alleen een test zal moeten uitwijzen of het daadwerkelijk smaakverschil oplevert.
Aegir:
--- Citaat van: Bulls op augustus 12, 2011, 05:18:08 pm ---Ik las net ergens dat je de honing moet koken omdat er dan een schuimlaag boven komt drijven waarin bijenwas zit, en als je dat laat zitten de mede slecht zal smaken. Maar ik weet niet of dit echt het geval is, als je de honing niet kookt komt er ook geen schuim, maar zit het er nog helemaal door. Alleen een test zal moeten uitwijzen of het daadwerkelijk smaakverschil oplevert.
--- Einde van citaat ---
Zelf zit ik hier echt mijn hoofd over te breken... Enerzijds, de heilzame werking, ... kom, het gaat om de smaak en veel zal de alcohol wel vernietigen. Drinken om te genezen, dat is niet ons doel. Toch? Dan kan je beter vers geperst uien-, look- en bietensap drinken op een lege maag.
Deze week heb ik honing verwarmd, maar via de microgolfoven, zodat er (met af en toe te walsen) een egale opwarming was en geen gedeeltelijke karamelisatie (zoals vaak onderaan een pan start op een hevig vuur). Het witte schuim is volgens mij ook zo immens aanwezig, (als je maar wacht) door de kleine hoeveelheden lucht die nog bevangen zit in de honing en met de onzuiverheden naar boven komt drijven.
Nu, deze onsuiverheden, zoals propolis, was en bijenresten. Smaakt dit geheel vies of slecht? Ik heb het schuim afgeschept en geproefd.... De textuur proeft schuimig en nog altijd vrij zoet, maar niet zo stroperig als de honing zelf. Om nu te zeggen dat ik het als twijfelachtig of vies zou bestempelen, neen dat ook niet.
Resten de vragen:
* Het klaren zou IETS langzamer gaan, maar in welke mate (tijdsduur) is dit? Dit vraagt om een experiment.
* Twee medes van een liter, met exact afgewogen ingrediƫnten zouden gemaakt moeten worde voor een blinde test en aan meerdere mensen gegeven. Proeft de gemiddelde persoon, mede-maker of wijnkenner een verschil ?
Ik stel voor, voor wat ervaringen te verzamelen omtrent dit onderwerp, dat jullie ook eens wat honing opwarmen tot het schuim er goed opligt en het proeven. Als de smaak niet tegenvalt, denk ik dat er weinig redenen zijn om de extra moeite te nemen, de honing aan de kook te brengen en te pasteuriseren (laten schrikken in ijskoud water). Maar is het enkel handig voor het egaal te mengen met zuiver water.
Wie experimenteert er mee? :)
Big Daddy Bee:
--- Citaat van: Aegir op maart 10, 2011, 01:59:05 pm ---Van wat ik had begrepen uit de wetenschap is dat de heilzame werking toch teniet gedaan wordt eens je een alcoholproductie krijgt. En dat de heilzame stoffen zeker niet overroepen moeten worden.
--- Einde van citaat ---
Hoeft niet, sommige kruiden moet je twee uur koken, en dan maak je van het residu een alcoholtinctuur, zodat de heilzame stoffen eruit komen, en goed bewaard blijven, en ook nog eens beter hun werk doen, omdat de alcohol-mix sneller in het bloed terecht komt.
Honing wemelt van de heilzame stofjes (voeding + bescherming), dus wellicht blijft er iets intact.
--- Citaat van: Aegir ---Nu, deze onsuiverheden, zoals propolis, was en bijenresten. Smaakt dit geheel vies of slecht
--- Einde van citaat ---
Ik zou me persoonlijk geen zorgen maken. Er worden ook stukken raat verkocht die je zo kunt eten met was en al, als delicatesse :)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie