Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Honing aan de kook?
Big Daddy Bee:
Eigenlijk vind ik het nooit belangrijk of mijn mede helder is. Als ie helder is, dan betekent dat dat ie helder is, verder niks, en in het ergste geval dat je daardoor smaakjes misloopt.
In ons geweldige boek "zelf wijn maken" staat zelfs vernoemd dat klaren weinig ander dan commercieel nut heeft omdat mensen bang gaan kijken als dingen niet helder zijn. Sommige van de beste wijnen die ik ooit uit de winkel gehaald heb hadden dan ook een beduidende laag drab erin :))
De Baldadige Bij:
zo, weer een boel lesjes geleerd :) dank daarvoor!
en mede met stukjes bij geeft dus ook een notig smaakje? Waarom zou ik dan nog walnoten gaan kraken deze week? Iemand wat bijen over???
Avicenna:
Ik heb een maand geleden 2 batches mede opgestart. Het enige verschil tussen de 2 is dat de ene gekookte honing heeft en de ander niet. De batch met de gekookte honng is nu al bijna helder, de ongekookte is nog redelijk troebel. Is dit sneller helder worden HET grote verschil tussen je honing koken en oplossen in 40C of is dit gewoon toeval?
Zijn er al meer mensen die dit experimentje hebben uitgevoerd?
m.kolsters:
Zo als je schrijft, met koken zeer snel helder en als je de honing op 20 gr. er in doet dan wordt het 2 jaar.
Veel geduld mede
Braadvraat:
--- Citaat van: Avicenna op juni 04, 2012, 11:02:07 pm ---Ik heb een maand geleden 2 batches mede opgestart. Het enige verschil tussen de 2 is dat de ene gekookte honing heeft en de ander niet. De batch met de gekookte honng is nu al bijna helder, de ongekookte is nog redelijk troebel. Is dit sneller helder worden HET grote verschil tussen je honing koken en oplossen in 40C of is dit gewoon toeval?
Zijn er al meer mensen die dit experimentje hebben uitgevoerd?
--- Einde van citaat ---
Wij hebben dit ook eens gedaan. Het lijkt er op dat je bij het koken wel wat stofjes kapot maakt, want die batch smaakte nergens naar.
Ja, naar alcohol, dat wel. ;D
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie