Ik heb een maand geleden 2 batches mede opgestart. Het enige verschil tussen de 2 is dat de ene gekookte honing heeft en de ander niet. De batch met de gekookte honng is nu al bijna helder, de ongekookte is nog redelijk troebel. Is dit sneller helder worden HET grote verschil tussen je honing koken en oplossen in 40C of is dit gewoon toeval?
Zijn er al meer mensen die dit experimentje hebben uitgevoerd?
Ja, paar jaar geleden uitgebreid uitgevoerd:
5 batches van 5 liter elk, exact dezelfde hoeveelheid water en honing, zelfde SG en indien van toepassing gecompenseerd voor waterverlies door verdamping.
1e batch: opgewarmd tot 100 graden en 15 minuten laten doorkoken
2e batch: opgewarmd tot 100 graden
3e batch: honing opgelost en opgewarmd tot 80 graden (regelmatig tegengekomen in de literatuur)
4e batch: honing opgelost en opgewarmd tot 52 graden (ook regelmatig tegengekomen in literatuur)
5e batch: niet opgewarmd (kamertemperatuur)
Resultaat: na gisting klaring en rijping een panel van 10 man (m/v) laten proeven. Het enige verschil in smaak die ze konden vinden was te wijten aan een kleine variatie in de eind SG (zat tussen 1028 en 1035). Andere smaakverschillen konden we niet vinden. Het enige duidelijke verschil was dat de eerste twee batches heel wat sneller helder waren dan de andere drie die, zoals verwacht, in oplopende volgorde van bereidingstemperatuur klaarden (dus de 5e batch was als laatste helder).
Feit is wel dat ik hier niet de allerbeste honing voor gebruikt heb, maar een vrij eenvoudige (doch in mijn ogen betrouwbare) honing van de Traay. Ik ben daarom ook nog altijd voorzichtig met speciale honing: die bereid ik liever koud dan dat ik het risico neem om geurstoffen te verliezen (en dan neem ik de lange klaringstijd maar voor lief)