Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Honing aan de kook?
Draak:
Van het begin af aan werk ik met een recept voor mijn medes waarbij de honing die aan de most toegevoegd wordt niet verder verwarmt wordt dan ongeveer 40 graden. De reden die ik mij hiervoor heb laten aanpraten is, dat bij hogere temperaturen de honing haar structuur verliest. Nu kom ik ook dikwijls recepten tegen waarbij de honing of most juist wel aan de kook moet worden gebracht. Maakt dat dan toch niet uit? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?
De Baldadige Bij:
Ik kook de honing ook niet voor mede, ik las in een receptenboek ook dat je dat niet moet doen. De honing is daarna slechts een makkelijk vergistbare suiker en verliest veel van zijn heilzame stoffen door verhitting. Ik maak hem net warm genoeg dat ie vloeibaar is en makkelijk door de trechter stroomt.
Big Daddy Bee:
Honing verliest in ieder geval niet echt zijn smaak, aangezien er ook genoeg warme gerechten met honing zijn die erg lekker zijn.
Als je honing verhit gaan de enzymen en voedingsstoffen die niet direct suikers zijn kapot, maar aangezien dit een heel klein percentage van de honing is, en de enzymen in eerste instantie bedoeld zijn voor bijen(larven) maak ik me in de regel niet echt al te druk hierom.
Wat wel belangrijk is is dat als je een giststarter opwarmt, je dan niet verder als lauwwarm gaat, want als het gist dood gaat heb je wel een probleem :)
Aegir:
Van wat ik had begrepen uit de wetenschap is dat de heilzame werking toch teniet gedaan wordt eens je een alcoholproductie krijgt. En dat de heilzame stoffen zeker niet overroepen moeten worden.
Voor onzuiverheden breng ik mijn honing en watermengsel een paar minuten aan de kook, om het dan in een koud bad meteen terug af te koelen. Niets mis mee, toch?
Draak:
Zolang het het heilzame effect van de alcohol niet te niet doet is er mijns inziens niks mis mee, nee. Als ik een heilzame drank wil drink ik wel hoestdrank ofzo. ;-)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie