De cursus in Utrecht zit er op. We krijgen in het voorjaar een veger van een achterbuurman en dan gaat het gebeuren, onze eigen bijen. We hebben al meerdere mooie locaties in de buurt gespot waar we ze kunnen plaatsen.
Voor de imkers onder ons heb ik ook nog een mooie tip voor de varroa bestreiding:
Behandeling van bijenvolken tegen varoamijten met vaseline.
Een recept van Dr. Vet. Pedro Rodriguez, Honey bees Research, Virginia Beach (U.S.A.)
Zoals gepubliceerd in Api nature Nr. 1 november 2001.Diverse malen vertaald, de laatste keer vanuit een Duits blad ''Das Bienenmuterchen''4-2002 blz 57.
Behandelingsmiddel:
Katoenkoord (kaarsenlont) van 1 meter lengte en een doorsnee van 4 mm, geimpregneerd met vloeibare vaseline.
Bereidingswijze:
Breng in een pan 0.220 liter water aan de kook.
Voeg als het water kookt 225 gram bijenwas (zegelwas) in kleine stukjes toe
Door het water gaat de bijenwas niet verbranden.
Roer met een houten stok.
Zodra de was is gesmolten, 0440 liter vloeibare medicinale vaseline toevoegen. De vaseline met een dichtheid van 0,86.
Blijven roeren.Daarna nog 225 gram vloeibare honing toevoegen en het verwarmen stoppen.
Dompel stukken katoenkoord van 1 meter lengte en 4mm doorsnee in dit mengsel en laat zo een laagje op het koord ontstaan.
Bewaar de stukken koord in een glazen afgesloten pot.
Gebruik:
Geimpregneerd koord op de toplatten leggen bij elke broedkamer.
Herhaal de behandeling als de koorden zijn afgeknaagd of verpulverd. Dit is tussen twee a vier weken. Herhaal in elk geval elke maand.
Begin bij de eerste voorjaarscontrole en ga door tot de inwintering Wees consekwent.
Werking van het middel:
De vaseline kleeft aan de poten en op de beharing van de bijen.
Dat stimuleert het poetsgedrag.
De mijten die met de vaseline in aanraking komen, krijgen vaseline in de tracheeen en zullen stikken.
Sterftepercentage mijten: 98%.
Voordelen: niet giftig, milieuvriendelijk en goedkoop.
Alternatief: bijen besproeien met vloeibere vaseline.
*Ik weet niet waar ik vloeibare vaseline kan kopen en gebuik daarom potten vaseline die ik kan kopen bij de drogist.
Veel succes!