Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
De mislukte azijn/zure mede
mrperq:
SG wordt gemeten met een hydrometer.
Het is een metertje om het soortgelijk gewicht te meten, kost 10€ ofzo.
Je kan er in grove lijnen de hoeveelheid suiker in je mede mee meten.
Als je dit doet bij het begin van je mede en later kan je zo berekenen
hoeveel suiker al werd omgezet in alchohol.
Als de gist stilgevallen is doordat zijn alcoholtolerantie berijkt is
zal je hem waarschijnlijk niet meer in gang krijgen.
Isie echter stilgevallen bij een laag alcoholgehalte moet
er iets anders mis zijn. (Te koud, te zuur, ...)
Apis mellifera:
Gisteren 1 liter mede uit de fles gehaald en vervangen met 1 liter lauw water. Dit gedaan om het alcoholgehalte te verlagen, ik weet nog steeds niet hoe hoog het is, maar de gisting is nog niet opnieuw begonnen en de mede staat bij 25 graden en is niet meer heel zuur, na 3 kilo honing te hebben toegevoegd, dus een ander probleem kan ik niet bedenken.
Daarna uit mijn goed gistende mede 200ml inclusief gist gehaald, beetje honing toegevoegd en 5 min geschud. Toegevoegd aan de mede en 5 min geroerd om O2 toe te voegen. Afgedekt met een theedoek (zodat er nog meer O2 bij kan), nu hopen dat de gistjes weer gaan vermenigvuldigen en mijn mede lekker gaan maken.
Verder ga ik op zoek naar een pH meter en SG meter zodat ik wat meer weet over mijn mede dan alleen dat hij nog niet lekker smaakt. Als ik waarden heb zal ik je posten.
Apis mellifera:
De mede bubbelt nu vrolijk. Het proeft ook al een stuk zoeter. Volgende keer direct voldoende honing toevoegen is de les die ik hieruit leer. Wel leuk om je mede weer aan de praat te krijgen!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie