Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Bramen mede

<< < (2/2)

m.kolsters:
Zoals je schrijft eerst meten en dan bij vullen.
Als het genoeg alcoholbezit en te droog dan honing koken en schuim afscheppen en dan na afkoeling bij voegen.

Zay:
Goed, weer dik een maand verder. Vorige keer is het overhevelen prima gelukt. De mede smaakte toen nog wat zurig, dus beetje extra honing & water toegevoegd in dezelfde verhouding als begin recept.

Vandaag heb ik em weer geheveld, gemeten, geproefd en nogmaals een beetje honing aan toegevoegd. Hij is lang niet zo zurig als vorige maand, maar ik hou van een wat zoetere mede, dus nog een beetje toegevoegd + water.

Hij heeft al behoorlijk lekkere smaak en volgens mijn berekeningen zou ie nu op 12.7% moeten zitten.

Zay:
Zo dan... Ik heb em nu een maandje in een koelere en stabielere temperatuur gezet (kelder) en daar leek ie nagenoeg klaar te zijn met gisten. Dus van de week naar boven gehaald en nu blupt ie weer zo'n 7-8x per minuut.

Wat is slim? laten staan? overhevelen?

Suggesties?

Inmiddels heb ik ook een bosbes staan en die blupt na een maand al minder dan de braam na 4 maanden :P

m.kolsters:
Dus niet klaar, temperatuur verschillen laten zien dat deze mede nog niet is uit gegist.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie