Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Agravain's eenvoudige mede.

<< < (2/4) > >>

Agravain:
Hoe lang moet ik wachten met het bijvullen van de fles?
Het lijkt er op dat ik geen spontane schuimvorming krijg. Als ik met de fles schud schuimt het uiteraard wel, maar er staat standaard geen schuim op.

Big Daddy Bee:

--- Citaat van: Bijker op januari 13, 2013, 01:42:34 pm ---Voorgisting? ook nooit van gehoord, wat kan je hier toch veel leren op het forum 8)
--- Einde van citaat ---

;D

Je zou je kunnen afvragen of er genoeg gistvoeding(szout) en/of teveel honing in zit om te beginnen. De beste manier om dat te testen is om hetzelfde recept in een andere fles te doen en dan de verhoudingen te veranderen, totdat je een batch hebt die wild aanslaat. Als het echt hard aanslaat kun je de vloeistof zien rondstromen in de fles.

Agravain:
Mijn batches hebben tot nu toe nog niet zo hard gegist dat de vloeistof rond stroomt in de fles. Vind ik ook niet erg eigenlijk, als de gisting maar aanslaat.

Vandaag deze mede overgeheveld en de fles aangevuld tot 5 liter, hierbij de bekende getalletjes:
SG begin 1060 (komt van 1136).
Overgeheveld.
2 liter gekookt water toevoegd.
SG na aanvullen: 1032.

Agravain:
Vandaag weer overgeheveld. Het SG is gedaald  naar 1019.
De smaak is redelijk zacht. Misschien dat ik hier nog iets van houtsnippers bij ga doen.
Moet ik nog even over nadenken.

Agravain:
Ook deze heb ik vandaag overgeheveld (en geproefd). De smaak is ten opzichte van de vorige keer verbeterd, daarom heb ik besloten om er niks meer aan te doen. Deze overheveling heb ik geen SG meting gedaan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie