Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Agravain's eenvoudige mede.

<< < (3/4) > >>

Agravain:
Mede is nu mooi geklaard, dus opnieuw overgeheveld. Het restant moet ik nog filteren, dus de proefnotitie volgt nog.

bart martinszoon:
wat is het nut van de zuren en de thee die je toevoegt mijn eenvoudige (gewone) mede bestaat uut een puur mengsel van honing en water ongeveer 500 g per liter en een beetje gist en deze smaakt super

Agravain:
De zuren om er geen laf zoet drankje van te maken. Zie ook de discussie hier. Ook bij wijn maken wordt er vaak de zuurgraad gemeten en aangepast.
Verder hou ik wel van een zuurtje in mijn mede, dat maakt het lekker fris.

De thee is een natuurlijke tannine bron en dient ook als bron voor gistvoeding, zie ook de discussie's hier, hier en hier. En ik ben verder een theeleut, want ik drink wel een paar liter thee per dag.
Waarschijnlijk ga ik de volgende mede zonder thee (maar wel met zuren) maken.

bart martinszoon:
duidelijke taal

Agravain:
Ik ben nog niet zo heel lang bezig met mede maken, dus ik probeer eerst wat handigheid in mijn vingers te krijgen voordat ik me aan experimenten ga wagen. Daarom ben ik begonnen met het lezen hoe je mede maakt. Op die zoektocht heb ik ook wat recepten gevonden die redelijk uitgebreid beschreven waren, zodat ik kon vergelijken met mijn eigen resultaten.

Mijn mede met veenbessen is mijn eerste (eenvoudige) experiment met extra toegevoegd fruit. Ondertussen ben ik nog wel aan het broeden op smaak combinaties, dus er zal nog wel eens een experiment volgen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie