Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Agravain's eenvoudige mede.

(1/4) > >>

Agravain:
12-01-2013:
Vandaag de vrijgekomen gistingsfles weer gevuld met een nieuw mengsel. Dit keer een recept wat Bijker heeft gegeven. De hoeveelheden waren voor 10 liter, dit heb ik gehalveerd, omdat mijn fles maar 5 liter is.
[*]1,5 kg honing
[*]2,5 liter water
[*]15 gram gemengde zuren
[*]6 gram gistvoeding
[*]4 gram bioferm BLANC (gist voor witte wijn)
[*]een kop sterke thee (sencha green tea), hiervoor heb ik water van de 2,5 liter gebruikt. Voor het oplossen en hydrateren van het gist geldt hetzelfde.
[/list]
Deze keer heb ik de honing met 1,25 liter water tot tegen het kookpunt verhit. Op het forum hier heb ik diverse malen gelezen dat dit een positief effect heeft op de snelheid  van het helder worden van de mede.

De soortelijke  massa van het gehele mengsel is 1136.

Update 20-02-2013:
Overhevelen en 2 liter gekookt water toegevoegd (volume is nu 5 liter).
SG voor: 1060
SG na: 1032

Update 04-06-2013:
Overgeheveld.
SG:1019

Update 10-08-2013:
Overgeheveld.

Update 10-11-2013:
Overgeheveld.

Agravain:
Wat is de natuur toch een mooi iets. De gisting is vannacht goed aangeslagen, maar weer het "probleem" dat de koolzuur goed opgelost blijft in de vloeistof.

Bijker:

--- Citaat van: Agravain op januari 13, 2013, 11:07:05 am ---koolzuur goed opgelost blijft in de vloeistof.

--- Einde van citaat ---
Leg eens uit! Gebruik je een waterslot? en "blubt"dat dan niet?  :-[
Als je een ander gist soort gebruikt b.v. port of sherry kan alcoholgehalte ook hoger worden.
Witte wijn zal een lager percentage kunnen geven.
Na de eerste goede gisting wel BIJvullen met gekookt water tot in de hals van de fles.
De meting zal door de "verdunning" dan ook lager uitkomen.
Noteer al je gegevens bv in een "logboek" zoals op: www.bijkersgilde.nl/Logboek mede.pdf
Nog een vraagje :D :D wat voor honing = gebruikt?

Agravain:
Ja ik gebruik meteen het waterslot. En het blubt inderdaad niet. Maar zodra ik zwenk met de fles wordt het slot leeg geblazen door het gas wat opeens vrijkomt uit de vloeistof.

Een voorgisting doe ik niet aan. Hoe sneller de zaak alcohol produceert hoe beter. Omdat mijn gistingsflessen maar 5 liter zijn en de kleinste hoeveelheid gist die ik kan kopen 7 gram is, kan het vermenigvuldigingsstadium van de gist, naar mijn mening, overgeslagen worden.

Omdat dit pas mijn derde lading is moet ik tot mijn schande zeggen dat het gewone potjeshoning uit de supermarkt is. Maar ik ben al wel aan het rondkijken naar imkers. Bij mijn werk heb ik al wat borden langs de weg zien staan, en van een collega weet ik ook dat hij bijen houdt, dus hij is ook wel een mooie ingang tot de imker scene in mijn werkomgeving.

Bijker:
"In den beginne" heb ik de gist ook zorgvuldig per batch afgewogen ;D
Flauwekul, gewoon het hele za(a)kje erin kost BIJna niks en de rest moet je toch dan weggooien.
Doe nu de rest van het gist en de aanvulling van de fles er gewoon BIJ!
Komt de gisting goed op gang ::)

Voorgisting? ook nooit van gehoord, wat kan je hier toch veel leren op het forum 8)

= verder niks mis mee om met de 'super'honing je mede te maken.
Met je collega/imker kan je straks nog wel voordeliger aan honing komen, lever je hem staks een flesje mede, en misschien begint ie er zelf ook wel aan.

Heb hier ook nog een fles staan die af en toe "blub" doet, staat er BIJna een jaar en als ik inderdaad schut (fles met inhoud) dan gaat het in een veelvoud verder! Ook daar kan ik de reden niet verklaren.

In ieder geval fles verder afvullen, dat = wel belangrijk! ))J

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie