Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

mijn tweede try out mede

<< < (5/5)

Agravain:
ter aanvulling:
De gist vermenigvuldigd, hiervoor is er zuurstof nodig (de hoge gisting) EN voedsel (de honing). Tijdens deze fase wordt er wel voedsel gebruikt maar geen alcohol gemaakt. Is de zuurstof op dan start de lage gisting (geen vermenigvuldiging van het gist meer) nu wordt de suiker afgebroken tot alcohol (jippie daar was het om te doen). Waarom dan toch de gisting met zuurstof: meer gist is snellere vergisting in het zuurstofloze stadium (er zijn namelijk meer hongerige monden die alcohol gaan produceren).

De oxidatie van alcohol (er komt weer zuurstof bij) levert azijn op. Hier komt de bekende wijnazijn vandaan, de alcohol is geoxideerd tot azijnzuur. Dit willen we ook niet hebben, dus moet je later zorgen dat er zo weinig mogelijk zuurstof meer met je mede in aanraking komt.

Nu zijn hoge en lage gisting misschien ongelukkig gekozen omdat bij het bierbrouwen dit de locatie van vergisting is (hoge gisting ofwel boven gistend ofwel aan het vloeistof oppervlak, en lage gisting of onder gisting ofwel in de vloeistof). Hier komen ook de kreten bier van bovengisting of ondergisting vandaan. De termen aeroob (= met zuurstof) of anaeroob (zonder zuurstof) zijn denk ik beter.

habraxis:
Interessant onderwerp!

Maar van wat ik tot zo ver begrijp doe ik alles theoretisch goed.
Ik geef de mede veel zuurstof in de gist emmer hier kan de gist zich flink uitleven en dus vermenigvuldigen.
En na 2 tot 3 dagen hevel ik hem over in de fles, dit doe ik door de mond van het emmerkraantje in de rubber dop te steken van de fles om zo zo min mogelijk zuurstof erbij te laten.
Het proces is nu nog een week zeer heftig en gaat langzaam over tot produceren van alc.

ik heb af en toe geroken aan het water slot maar alc productie is flink aanwezig ( prikt zelfs in je neus )

Maaar dit verklaart misschien wel waarom mijn eerste batch zo'n laag alc gehalte had, misschien is hier te veel zuurstof bij gekomen waardoor er 'azijnwijn' is ontstaan vervolgens gecorrigeerd met ietwat meer honing en ziehier het resultaat, maar dit blijt een theorie

habraxis:
Zo we zijn weer een maand verder en heb net mijn eerste overheveling achter de rug.
Meteen even gemeten, dus wie wil rekenen ga je gang ^-^

1 van de eerste meting en 1 van de meting tijdens eerste overheveling

Begin 1132 en bij eerste heveling 1049

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie