Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Appelmede by Agravain

<< < (2/5) > >>

m.kolsters:
Doe er een theelepel gist voedingzout in op 5 liter most.
Dan heb je de vieze smaak van thee niet, dat vind ik.
En pak geen pakken sap pers alles zelf, je eigen appels zijn 10 keer beter dan die je koopt en dat is 20 keer beter dan pakken sap.

Agravain:
Nou hierbij mijn brouwsels.
Links is mijn eerste batch en rechts de appelmede.
De eerste lading zakt al flink uit, maar bij schudden komt er nog steeds koolzuur vrij. Daarom zwenk ik de fles een paar keer per dag om alles weer goed te mengen.

Bij de appelmede moet ik wat voorzichtiger zijn, omdat het koolzuur hier veel beter opgelost blijft. Bij schudden komt dit snel vrij en drukt mijn waterslot leeg.

m.kolsters:
Dan pak je het waterslot er af en kan je het goed rond gooien,
doe de fles niet zo vol en als het te droog wordt doe er dan honing bij en hou dit dan 3 maanden vol.
Laat de mede dan rusten.

Big Daddy Bee:
Die eerste heeft idd al een flinke laag bezinksel!

Zelf gebruik ik ook nooit thee, voordat we met dit forum begonnen en mensen hier aankwamen met "recepten van internet" (no offense natuurlijk  8) ) had ik er zelfs nog nooit van gehoord ;)  (Al onze recepten waarmee we ooit begonnen zijn en nu op voort borduren, kwamen/komen direct van mensen met een lange mede-maak ervaring, of misschien hielden ze toevallig allemaal niet van thee.)

Oh wacht dat is niet helemaal waar, ik heb één keer thee gebruikt, dat was van die indische pittige thee met een zo'n gloeiende nasmaak, dat probeerde ik in de mede te krijgen, helaas niet goed gelukt, maar dat ging echt puur om de smaak.

Recentelijk hebben we een 5l-fles mede met peper aangeslagen... (een lichtend idee van de baldadige bij) en die was wel vrij pittig  :P

Agravain:
Non taken.
Ik denk dat de achtergrond van het thee gebruik is dat er mensen zijn die het zo natuurlijk mogelijk willen doen. Citroensap in plaats van citroenzuur poeder, thee in plaats van gistvoeding enzovoorts. Zelf ben ik (nog?) niet zo'n purist, maar wil wel dat mijn eerste probeersels gaan lukken. In dit stadium van mijn medebland carriere ben ik nog niet zo van de experimenten, eerst de basis maar eens in mijn vingers krijgen.

Bij een volgende batch zal ik het eens zonder thee proberen, maar dat duurt nog wel even.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie