Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Appelmede by Agravain
Agravain:
11-09-2012
Vandaag een appelmede gestart. Hier zitten de volgende ingrediƫnten in:
1 kg honing
3 liter appelsap
De SM van de honing en appelsap samen is: 1110.
1 tl gistvoeding
1/2 kop thee (ongeveer 150 ml)
ongeveer 5 gram gist (BIOFERM ROUGE)
De gist is opgelost in ongeveer 150 ml lauw water
Dit zou een half droge mede moeten worden volgens de handleiding van de SM meter.
Update 11-10-2012:
0,25 liter water
0,50 kg honing
SG voor de toevoeging: 998
SG na de toevoeging: 1030
Update 23-10-2012:
Overhevelen en 0,5 liter water er bij.
SG voor de toevoeging: 1024
SG na de toevoeging: 1020
Update 18-02-2013:
Overhevelen en aanvullen tot 5 liter.
Hiervoor heb ik 0,75 liter water toe moeten voegen.
SG voor de toevoeging: 1012
SG na de toevoeging: 1010
Update 11-05-2013:
Overgeheveld naar een schone fles, er was weer een flinke hoeveelheid bezinksel ontstaan.
Het verlies bij het overhevelen heb ik niet aangevuld met water.
SG: 998.
Update 10-08-2013:
Overgeheveld naar een schone fles. Het verlies heb ik niet aangevuld. Ook de SG niet gemeten.
Update 11-09-2013:
3x 0,75cl gebotteld.
Agravain:
Nou deze gist een stuk harder dan de eerste lading. Toen ik vanochtend zachtjes schudde spoot mijn waterslot leeg. Daar voor bubbelde de appelmede slechts af en toe. Blijkbaar zat er heel veel koolzuur opgelost.
Nu blubt hij met ongeveer 52 bellen / minuut, maar zodra de vloeistof tot rust is gekomen zakt het tempo behoorlijk in.
habraxis:
lekker.....heb je misschien wat foto's
Ik vind het altijd leuk andere mensen te zien brouwen.
Ik ga straks mijn fles overhevelen, ik zal ook wat foto's plaatsen dan kun je zien hoe ik aan het klungelen ben.
m.kolsters:
Waarom die thee er in, dat is straks niet te drinken!!!!!!!
Mijn eerste mede die ik heb leren maken was met thee zakje, en heb deze op een leuke manier verwerkt tot alcohol.
Agravain:
Volgens veel recepten die ik op internet gevonden heb is de thee nodig voor het looizuur (gistvoeding). Maar misschien is het niet nodig als je met vruchtensap werkt, want ik kom ook wel eens recepten zonder thee tegen. Bij druiven zitten er namelijk tannines in de schil (en het sap misschien ook wel). Bij honing ontbreekt dit. Hoe onmisbaar tannines zijn weet ik echter niet.
Verder: een 1/2 kop thee op 3 liter vruchtensap zal qua smaak niet echt veel gaan uitmaken. Dus vandaar.
Overigens maak ik gebruik van fatsoenlijke thee, dus geen zakjes troep.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie