Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Logboek Agravain's eerste batch
Agravain:
Ik denk dat deze batch tegen zijn einde loopt. Hij begint al goed uit te zakken, bubbelt niet zo heel veel meer als de fles gewoon staat. Nu zwenk ik de fles enkele keren per dag om het bezinksel weer te mengen. Het waterslot begint dan nog wel flink te borrelen.
--- Citaat van: Big Daddy Bee op september 07, 2012, 09:36:43 pm ---1 van de eerste keren dat ik mede maakte was zo, 25 liter gebotteld na 3 maanden, ka-ching 8) Het was alleen veel sneller op dan dat de volgende fles weer klaar was :(
--- Einde van citaat ---
Helaas heb ik maar 4,5 tot 5 liter, is de zaak flink troebel en blubt nog stevig als de fles wordt geschud :(. Dus ik moet nog geduld hebben. Ook heb ik nog niet geproefd. Als het waterslot er af gaat voor het overhevelen dan ga ik proeven )J (en misschien wel ))J) en de SM meten. Ik denk echter dat deze de 3 maanden niet gaat halen. ;D.
Agravain:
Gisterenavond de mede overgeheveld naar een schone lege fles. Meteen een meet/proef sessie gehouden:
SM is iets onder de 1000 (998).
De alcohol is duidelijk te proeven, verder is de zaak redelijk zuur, wat ik al verwacht had omdat ik waarschijnlijk te veel citroensap gebruikt heb. Ook is er nog een duidelijke gistsmaak aanwezig.
Vanavond maar eens proberen of ik er nog een potje honing bij kan krijgen om het wat aan te zoeten. De overgehevelde mede gist ook nog steeds zag ik vanochtend. Ik heb de volgende methode hiervoor in gedachten:
1 pot honing (500g) opwarmen, dit oplossen in 500 ml handwarm water en bij de batch gieten.
Of is er een betere methode om de honing netjes in de gistingsfles te krijgen?
m.kolsters:
Als je honing niet op warmt dan gaat de mede gisten en moet je een paar jaar wachten.
Als je de honing kookt 15 min. dan kan je als hij is afgekoeld er bij voegen.
Kook een paar poten honing een half uur en doe deze in een fles, dan kan je telkens bij voegen als het te droog is.
Agravain:
Gisterenavond 500 gram honing en 500 ml water toegevoegd. Nu is de fles mooi vol en kan hij gaan rusten.
habraxis:
Ik zit zelf in hetzelfde stadium, als ik vanavond thuis ben zal ik eens gaan proeven.
Ik heb mijn batch ook aangezoet met 500gr honing en iets water.
Hij was mij ook te zuur maar wel genoeg alcohol.
Hij heeft even weer geprutteld maar ondertussen staat hij weer stil, nu laat ik hem zo maar rusten denk ik.
Er ligt alwweer iets van gist onder op de bodem maar niet meer zo veel als de eerste gisting.
Nu alleen het klaren nog zijn hier nog speciale manieren voor om dit sneller te laten verlopen
mvg
habraxis
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie