Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Logboek Agravain's eerste batch

(1/4) > >>

Agravain:
Nou mijn eerste batch van 5 liter is ingezet.
4 liter water
2 citroenen
1,5 kilo honing
1 theelepel gist
1 theelepel gistvoeding
1 kop sterke thee.
gist type: BIOFERM ROUGE

Hiermee volg ik het recept van een van de eerste batches van Bulls.
Het SG is 1090 (niet helemaal accuraat want het is geen twintig graden).

Ben benieuwd wat het gaat worden.

Agravain:
Na een wat moeilijke start (geen explosieve vergisting zoals sommigen meemaken), blubt het zaakje nu met een mooie 31 bellen / minuut.

Agravain:
Ik weet het: mede vergt geduld. Dat zal ik vast wel leren na een paar batches. Wat ik me nu afvraag, nu mijn eerste brouwsel 3 weken onderweg is: hoe zat het bij jullie. Konden jullie het geduld op brengen om je eerste mede 12 maanden te laten staan? Of was die al op geproefd voor het bottelen?

habraxis:
Nou ik weet niet hoe veel geduld jij hebt maar mijn brouwsel staat net 3 weken en de eerste drie slokken zijn al verdwenen ;D

Big Daddy Bee:

--- Citaat van: Agravain op september 07, 2012, 06:28:41 pm ---Konden jullie het geduld op brengen om je eerste mede 12 maanden te laten staan?

--- Einde van citaat ---

Ligt eraan, hoe je de mede maakt, sommige recepten gisten snel, worden niet troebel en hoeven niet lang te bezinken, en dan... klaar! :) Weinig verdere redenen om hem 12 maanden te laten staan...  ))J

1 van de eerste keren dat ik mede maakte was zo, 25 liter gebotteld na 3 maanden, ka-ching  8)  Het was alleen veel sneller op dan dat de volgende fles weer klaar was   :(

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie