Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
mijn eerste try out mede
habraxis:
dum tie dum tie dum ;D
still blupping
and waiting
habraxis:
Oke het is zover
De mede is uitgegist maar kan ik nu nog iets doen om het klaren te versnellen of is het gewoon weg weer wachten? :P
Agravain:
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, ik zit in het zelfde stadium als jij. Het lijkt er namelijk op dat mijn appelmede nu is uitgegist. Voor wat betreft het klaren heb je, volgens mij, de volgende mogelijkheden:
[*]Wachten: je weet zeker dat er geen smaak- en geurstoffen uit de mede worden gehaald door het klaringsmiddel. Het kan wel lang duren.
[*]Bentoniet.
[*]Gelatine + kiezelsol, zie de brouwmaterialen websites.
[*]Klarvit, dit is een kant en klaar gelatine/kiezelsol klaringsmiddel. Dit zou, qua smaak-/geurstoffen verlies, beter zijn dan bentoniet.
[*]Melk of eiwit. Zie hiervoor ook het bentoniet draadje.
[/list]
--- Citaat van: Bijker op juli 26, 2012, 09:51:01 pm ---Voor 40 liter wijn/mede het wit van een ei gebruiken, geklopt door 0,25l wijn met een snufje zout is voldoende om deze te klaren.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: Bijker op juli 26, 2012, 09:51:01 pm ---Maar probeer eerst met twee of drie DRUPPELS melk!
--- Einde van citaat ---
Bij mijn eigen brouwsels ga ik gewoon wachten. Ook stond hier ergens op de site de tip om het wat koeler weg te zetten. Zoals ik het begreep gaat het klaren dan ook sneller.
m.kolsters:
Kook een rijpe banaan en giet de vloeistof in de mede, je zal verrast staan.
Agravain:
Krijg je dan geen bananensmaak aan je mede?
Als er iets is wat ik vies vind, is de smaak van banaan.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie