Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
mijn eerste try out mede
Big Daddy Bee:
--- Citaat van: habraxis op september 13, 2012, 09:52:16 pm ---nou alcohol zit erwel in maar die smaak, zure witte wijn in combi met lauw duval bier.
Wie kan mij oppeppen
--- Einde van citaat ---
Haha, als alle suiker opgegist is dan heb je feitelijk gewoon een hele droge wijn. Weer honing toevoegen kan idd weer zorgen dat hij verder gist, maar soms ook niet, soms zit je al ongeveer aan max alcohol.
In principe hoef je trouwens ook niet meteen over te gaan hevelen puur wanneer de gisting stopt, zeker niet als wat extra honing erin doen hem weer verder laat gisten. Je kunt hem ook gewoon nog wat laten staan om eerst wat te bezinken.
m.kolsters:
In plaats van overhevelen honing toevoegen en blazen aan de slang, krijgt meer zuurstof en plupt weer verder.
Big Daddy Bee:
--- Citaat van: m.kolsters op september 15, 2012, 07:18:35 pm ---In plaats van overhevelen honing toevoegen en blazen aan de slang, krijgt meer zuurstof en plupt weer verder.
--- Einde van citaat ---
Ah dat heb ik nog nooit geprobeerd, ik zie meteen een aquariumpompje voor me in die fles mede, misschien ook een leuk kasteeltje op de bodem zetten :D
Maar alle gekheid op een stokje, op zich klinkt dit als een prima truuc, maar als je er zelf direct lucht in blaast is er wel wat risico dat je er wat bacteriën in blaast toch? (Niet dat ik zelf altijd zo hard laboratorium-hygiëne nastreef, maar toch.)
m.kolsters:
Alcohol en honing zijn toch bacteriedodend, proeven doen we toch ook.
En als je er een steriel gaasje tussen houd is het geen probleem.
En je mag ook je tanden nog poetsen en wat nog meer voor ideeën vul ze hier in,
habraxis:
Nou heren, nadat ik overgeheveld had zag het ernaar uit dat ie niet echt meer iets deed.
Ik heb hem aangezoet met 1 potje honing en vervolgens gewoon blazen en idd hij gaat wel verder,
heel langzaam maar hij doet het.
Er ligt nu een week later toch al weer redelijk laagje dooie gist en hij ruikt wel iets minder zuur.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie