Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

mijn eerste try out mede

<< < (4/9) > >>

habraxis:
alleen heb ik nog steeds geen aanmeldingen vvor mijn eerste proeferij

Big Daddy Bee:
Hai,

Ja, als het nog aan het gisten is, zeker als je een laagje pulp boven op je mede hebt en je gebruikt een fles: laat genoeg ruimte!

Waarom?

- die lucht maakt niet zoveel uit, een tijdje gisten en er zit echt geen zuurstof meer in, het waterslot zorgt daarvoor, en alle zuurstof die om te beginnen in de fles zat wordt er snel uit gewerkt.

- hoe hoger de vloeistof in de fles, hoe kleiner het oppervlak, hoe sneller schuim of bovenop drijvende most door het waterslot naar buiten geperst kunnen worden bij heftige gisting, als dat gebeurt is het foute boel, laat dus ruimte genoeg voor de gisting. Merk op dat als je werkt met vaten met een platte deksel, dit eigenlijk nooit een probleem is.

Natuurlijk, zodra het spul gaat bezinken en de gisting ophoudt, kun je een fles voller doen, maar dan nog: wij hebben genoeg flessen staan waaruit we af en toe wat mede aftappen, die dus steeds leger worden en af en toe lucht erin krijgen tijdens het aftappen, en dat lijkt weinig tot niets uit te maken.

Als je op "safe" wilt spelen, laat dan een redelijk volle fles helemaal uitgisten totdat je tevreden bent over de smaak (let wel op dat niet door steeds de smaak te testen de fles weer te leeg wordt  ;D ) en dan alles te bottelen.

habraxis:
Ok De mede staat nu zo'n 22 dagen te bluppen, nu merk ik dat hij echt in razendtempo afneemt.
Morgen geeft hij waarschijnlijk nog 1 blub in een 24 uur.

Is dit normaal? ik vind het zo snel

Of is het gewoon een teken dat ik al moet gaan overhevelen

habraxis:
Oke vandaag toch maar gaan overhevelen, ondanks ik dit toch wel erg vroeg vind, maar ik kreeg het idee dat hij gestopt was met bluppen.

Zo zag ie eruit

vervolgens creabea geweest met overhevelen, natuurlijk na het schoonmaken.

Ik heb een sg test gedaan maar nu viel mij op dat ie juist dieper gaat liggen dan in gewoon kraanwater?
11 streepjes om precies te zijn.

Ff proeven dan maar ........tering nou alcohol zit erwel in maar die smaak, zure witte wijn in combi met lauw duval bier.

Wie kan mij oppeppen

Agravain:
Dat klopt. Als de SM hoog is dan steekt de meter er verder bovenuit dan wanneer je een lage SM hebt. Bij mijn meter kan ik tot 0.9 meten. Wordt de SM nog lager dan gaat hij kopje onder.
Dus als je meter verder ondergaat dan in water heb je een goed alcohol percentage.
En oppeppen: bij zoeten met honing, waarschijnlijk gaat de boel weer gisten, maar dat vind je vast niet erg. En blijkbaar moet je geduld hebben. Maar daar heb ik nog geen ervaring wat dat met de smaak doet. Mijn eerste lading staat nog te gisten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie