Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Mijn eerste mede: Lindehoning
Jeroen Berg:
Zo, ik heb als imker mijn eerste honing-oogst achter de rug. 20,7 kilo lindehoning, de dames hebben goed werk geleverd! Ik ben van plan 5 kg te gebruiken om mede te brouwen (in een 15L fles.. Is dat genoeg honing dan denken jullie?), de rest ga ik opeten en aan vrienden en familie uitdelen. Maar nu eerst op vakantie, eind augustus/begin september gaat het brouwen beginnen! ))J
Bulls:
Doe gerust een beetje meer, 2 kilo per 5 liter is iets beter. Ik heb een paar flessen gehad met 1.5 kilo per 5 L en dat was te zuur en snel vergist, heb er flink wat bij moeten doen.
Op het Keltisch Midzomer Festival was ik aan de praat geraakt met "Der Metmann" en die vertelde dat hij soms verhouding van 50% of 60% honing gebruikt. (uiteraard niet in 1 x toevoegen)
Braadvraat:
--- Citaat van: Bulls op juli 20, 2012, 10:06:33 pm ---(uiteraard niet in 1 x toevoegen)
--- Einde van citaat ---
Want?
Bulls:
--- Citaat van: Braadvraat op juli 24, 2012, 02:59:05 pm ---Want?
--- Einde van citaat ---
Als je 50% honing en 50% water verhouding neemt dan is dat natuurlijk veel te zoet om te kunnen vergisten. Dus moet je het in etappes toevoegen.
Jeroen Berg:
Goed punt, ik heb nu 5,7 kg honing apart gehouden voor de mede. En mocht het nodig zijn kan ik natuurlijk altijd nog een potje aanspreken...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie