Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Bentoniet
Bulls:
--- Citaat van: Bijker op juli 26, 2012, 09:51:01 pm ---...
Op pagina 31 vertelt hij het gebruik van Bentoniet.
Een zeer nauwkeurige bewerking vereist dat. ??? Als dat allemaal zo uitgevoerd is??? perfect, petje af!
...
--- Einde van citaat ---
Ik heb meerdere dingen erover gelezen hoe je het toepast, meestal komt het erop neer dat je het in lauw water oplost en dat een dag laat staan en vervolgens in een lege fles te doen waarop je de mede hevelt. Nu heb ik met mijn ongeduld natuurlijk geen dag gewacht omdat het naar mijn idee gewoon een soort van klei is die iets neutraliseert, dus gewoon aangemaakt en op geheveld.
Volgende keer maar iets nauwkeuriger te werk gaan. De meeste flessen van mij zijn trouwens flink helder uit zichzelf al. Dus wellicht gewoon direct bottelen.
Bijker:
Eiwit! ;D
En wat lees ik net over veel recepten uit Spanje?
Daar worden zeer veel lekkernijen op basis van eigeel gemaakt.
Al dat eigeel was over!
En waarom, omdat het eiwit werd gebruikt om de sherry te klaren.
Dat is dan ook weer duidelijk ))J
Agravain:
--- Citaat van: Medeblander op juli 27, 2012, 02:07:35 pm ---Ik ga het proberen!
Heb nog een kleine 10 liter oer-smerige lijsterbloesem-mede (foutje... had vlierbloesem moeten zijn, maar ben met m'n brakke kop bij de verkeerde struik gaan staan) die na een jaar niet helder is, daar kan ik wel ff met wat melk op los gaan. Ik ben erg benieuwd!
--- Einde van citaat ---
Ik ben behoorlijk nieuwsgierig of je het al geprobeerd hebt en wat het resultaat was. Of ben je er nog niet aan toe gekomen? Sowieso heb ik al wat geleerd: Geen bloesem plukken als er nog mede actief is in je lichaam.
Big Daddy Bee:
Bentoniet deeltjes zijn 200 keer zo klein als een water molecuul als ik me niet vergis. En ze hebben een enorm hoog adsorptiegehalte (dat betekent dat er als een magneetje vuiltjes aan blijven hangen, maar mogelijk dus ook smaakstoffen enzo, waarna ze naar de bodem zakken).
Vandaar dat bentoniet ook zo reinigend werkt in het lichaam, de deeltjes kunnen op plaatsen komen waar water niet kan komen, en daar afvalstoffen en gifstoffen weghalen.
Er is een geval bekend van iemand die de gifbeker moest drinken als doodstraf, maar hij had afgesproken dat als hij bij wijze van experiment ook tegelijk bentoniet mocht innemen, en als hij het dan zou overleven, hij ook mocht blijven leven. En ja, hij overleefde het (weliswaar met een flinke gifbeker kater, maar toch...)
Mooi spul, maar ik denk niet het ideale klaringsmiddel, ik zou gaan voor banaan of melk. Of gewoon niet klaren als de smaak goed is. Er zijn ook genoeg dure wijnen met bezinksel in de fles....
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie