Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Mede mislukt!
Poppe:
Vorig jaar rond deze tijd ben ik gaan brouwen met 5 flessen tegelijk. Dit kwam neer op totaal 60 liter.
Helaas werd deze (allemaal verschillende) mede 1 voor 1 allemaal heel donker en troebel. Dit kan normaal zijn, maar ze kregen uiteindelijk allemaal de zelfde bruine troebele kleur.
Bij het ruiken, rook het ook een beetje naar rotte honing. (ik kan die geur niet goed omschrijven, maar het rook erg naar een rottende honingraat. De smaak was ook niet al te best....ok het was niet te zuipen. Ik heb daarom alle mede weg moeten gooien.
Mijn vraag. Wat is dit? De hygiëne was naar mijn inzicht goed. Niets anders gedaan dan de vorige keren.
Ik heb gehoord van iemand dat hij dat vroeger ook een keer heeft gehad. Dit had te maken met een bacterie of schimmel die in het huis zit en daar ook niet meer weg gaat. (bijna een soort spookverhaal).
In ieder geval. Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie informatie over deze situatie en hoe te voorkomen?
Ik hoor het graag.
m.kolsters:
Wat voor honing, waterslot tijdelijk niet gevuld, kurk of dop niet goed passend.
En heb je gist gebruikt of wilde gist.
Poppe:
De honing was flevo-honing en euroshopper-honing. (Was per fles verschillend).
Ik heb zitten denken dat de rubberen stoppen zijn uitgedroogd. Daarom ga ik silicone doppen kopen.
De gist is gewoon BIO-ferm. Uit een zakje.
Daarbij heb ik geen enkel moment gehad dat ik een waterslot leeg zag staan.
Het vreemde is dat het is gebeurt bij elke fles in die periode.
Kan je hier wat mee?
m.kolsters:
De honing was flevo-honing en euroshopper-honing.
Zal wel Tra honing zijn, kan je alle smaken kopen en wordt meteen toe gevoegd.
Vind dit wel raar maar er zal wel stroop zijn toegevoegd, koop nu voortaan imker honing.
Wel een tip, als je honing koopt doe die in de thee en als die donker kleurt is het niet goed.
Bijker:
--- Citaat van: Poppe op april 13, 2012, 04:09:25 pm ---Helaas werd deze (allemaal verschillende) mede 1 voor 1 allemaal heel donker en troebel. Ik hoor het graag.
--- Einde van citaat ---
Poppe, als er zoveel mislukt gaat de aardigheid er inderdaad wel af :'(
Donker worden van wijn/mede kan duiden op oxidatie.
Donker worden kan ook op de aanwezigheid van ijzer wijzen, soms wil dan citroenzuur - 15gram per 20 liter - dat oplossen.
En naar de kwaliteiten van honing hebben we al genoeg gewezen >:D
Gebruik verantwoorde honing en regel een emmer (of meer) bij een imker.
Kan je hem/haar bij het slingeren en oogsten helpen en dat scheelt misschien ook wel(in de prijs?!?! ??? )
Er zijn zat imkers die snel van hun honing afwillen, een emmer is dan qua kosten voordeliger.
Jumbo vraagt € 2,62/kg voor Traayhoning van onbekende herkomst :o :o.
Aldi, Nettorama en Liddl zitten op € 4,58/kg resp. €5,78/kg en bij een imker een emmer van 14 kg tussen de € 3,50 en € 4,50 een kilogram voor standaard bloemenhoning.
En dan ook geen geklooi met potjes leegmaken en weer opruimen!
Dus als je het nu nog niet weet >:D ))J ))J
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie