(verplaatst) Het is geen mede maar wel een ander brouwsel.Ben bezig geweest met het maken van een karamel wijn experiment.
Voor 5 liter:2 kilo kristalsuiker
Sap van 1 citroen
1 tl. gistvoedingszout
½ tl. citroenzuur
1 tl. superwijngist (15%)
½ tl. giststarter/activator
1 kop sterke thee (Earl grey)
water
Ik heb een beetje een foto rapportage gemaakt:
Suiker met water in een grote pan.
Ik had er eigenlijk teveel water in gedaan dus duurde best wel lang voordat het op temperatuur kwam, en er moest veel water verdampen voordat het kon gaan karameliseren.
Het begint al te koken
En er kwam al een licht kleurtje op
Toen gebeurde er iets vreemds wat ik nog nooit eerder hebt meegemaakt met karamel maken. Het water was verdampt en het werd plotseling weer gewoon suiker
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de hoeveelheid suiker, want normaal doe je hooguit 100 gram in een pan om karamel van te maken en geen 2 kilo.
Ik heb er weer wat water bij gedaan zodat het weer vloeibaar werd.
Er zaten nog wel een paar dikke brokken in, maar die lossen later wel weer op.
Na wat prakken en roeren zag het er vervolgens zo uit. ik moest ondertussen nog wel een paar keer wat water toevoegen omdat het weer een vaste substantie dreigde te worden.
Toen begon het eindelijk wat meer kleur te krijgen, omdat het al een flinke tijd duurde had ik de wok brander pit gepakt. (volgens mij stond ik al wel een uur bij de pan)
Op dit moment had ik eigenlijk moeten stoppen want het ging plotseling behoorlijk hard.
Toen een klein ongelukje, het ging ineens zo snel dat het begon te verbranden (en ik had mezelf zo voorgenomen voorzichtig te zijn en op tijd te stoppen. Maar ja het duurde al zolang met deze hoeveelheid dan begin je roekeloos te worden en ongeduldig) Toen heb ik er wat water bij gegoten, en ik wist al dat het wat heftig zou reageren met die temperaturen. Ik nam al wat afstand en,
vulkaan uitbarsting
Maar bij deze temperaturen valt het niet te stoppen, zal tegen de 300 tot 400°C zijn, en het werd een flinke troep!
Gelukkig geen brandwonden.
Al flink wat water bij gedaan, iets van 3 liter, maar het bleef maar door gaan, en en kwam wat rook af.
Eigenlijk te ver gegaan met de karamel, maar weg gooien doe ik niet
Hier is het al aardig bedaard, en er zit iets van 4 liter water bij.
Door al dat koude water was het al redelijk afgekoeld, maar nog vrij heet om in de fles te doen, dus nam ik even de tijd om wat troep op te ruimen. Had de vloeistof tussendoor ook alvast geproefd, en het valt nog enigszins mee met de verbranding. Het heeft wel een vrij sterke smaak met een redelijk bittertje. Nu hoef ik er in elk geval geen eiken chips bij te doen
Toen het iets van 50 graden was, heb ik het maar in de fles gedaan waar ik al de thee en het citroensap + voedingszout in had zitten. Deze groene gistfles had ik nog ergens in de schuur staan en leek me wel een leuke fles voor een experiment.
Het duurde wel even voordat de "most" 30 graden was voordat ik de gist kon pitchen, dus heb ondertussen het fornuis en de vloer van de karamel troep ontdaan.
Toen de most op temperatuur was gekomen heb ik de giststarter/activator en gist erin gedaan.
Even apart los gemaakt in lauw water, en in die volgorde "gepitched"
En daar staat hij dan naast de anderen. Het lijkt vrij zwart allemaal maar het is heel donker bruin, ik had wat most uit de pan in een klein glaasje en het zag er een beetje uit als een donkere rum.
Ben benieuwd wanneer hij gaat gisten, en wat er van terecht komt.
Mocht het totaal niets worden dan is het niet zo'n dure grap, alleen wat tijd.
(en gas)Keep you posted!