Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Wat doe ik verkeerd?
Bulls:
Is het slim om de honing toe te voegen na het hevelen, of kun je het beter eerst nog in de huidige fles + drab doen. Dat heb ik 1x gedaan maar de honing ging vrijwel onder de slib zitten in de fles, en dat leek me niet zo geschikt omdat het dan moeilijker mengt.
Na het hevelen is het toch nog wel wat verder gaan gisten, dus je gooit niet alle gistcellen weg neem ik aan.
Einskaldir:
Hmmm, wat voor appels heb je gebruikt?
Met Elstar krijg je inderdaad een zuur resultaat, met Cox of Jonagold zal het al anders zijn...
Bulls:
Appelsap uit pak http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php/topic,241.0.html SG van het sap 1050, dan nog flink wat honing bijgedaan.
Medeblander:
--- Citaat van: Bulls op september 14, 2011, 07:23:54 pm ---Is het slim om de honing toe te voegen na het hevelen, of kun je het beter eerst nog in de huidige fles + drab doen. Dat heb ik 1x gedaan maar de honing ging vrijwel onder de slib zitten in de fles, en dat leek me niet zo geschikt omdat het dan moeilijker mengt.
Na het hevelen is het toch nog wel wat verder gaan gisten, dus je gooit niet alle gistcellen weg neem ik aan.
--- Einde van citaat ---
Mjah, geen idee eigenlijk. In principe blijft er gist in de mede zitten ook na het hevelen, in de drab onderin zitten vooral de dode gistcellen. Ze hebben alleen wel wat tijd nodig om weer op gang te komen.
Oh, en: eerst overhevelen en daarna honing toevoegen, anders wordt het oplossen van de honing nogal een uitdaging.
Bulls:
Ja zo heb ik het gister al gedaan Honing licht oplossen in een beetje warm water en in de nieuwe gist fles doen, Daarna de mede erin hevelen en een beetje draaien zodat het redelijk mengt.
Maar ik had ergens gelezen dat als je hevelt dat je dan alle actieve gistcellen weggooit en dat de gisting dan stopt, maar dat lijkt me onjuist. De druif is al weer redelijk aan het gisten maar de appel niet. Maar heb er ook geen problemen mee als hij al klaar is, aan suiker wat er in totaal in zat, en volledig uitgegist is dan moet er volgens het schema nu 14% in zitten, alleen die vinometer deed raar, die gaf 20% aan, dat lijkt me onmogelijk, maar had ook gelezen da die dingen niet zo betrouwbaar zijn.
Trouwens heb je al eens gehad dat de wijn omslaat naar azijn? Ik weet dat je moet oppassen voor fruitvliegjes maar heeft iemand dat al een keer meegemaakt?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie