Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Vlierbessen Mede

<< < (2/7) > >>

Bulls:
Oh? wat gebeurd er dan als je niet roert? Ik wil wel elke dag roeren, maar elke keer die emmer open trekken heb je ook weer kans op bederf en besmetting, en je moet elke de lepel weer ontsmetten.

Medeblander:
Als je het fruit bovenin niet doorroert gaat het rotten. Je hebt een ideale omstandigheid voor gisting, wat rot ook eigenlijk wel fijn vindt. Als het fruit bovenop drijft droogt het uit buiten bereik van de gistcellen dus je moet het regelmatig onderdompelen in het gistende most.

Bulls:
OK zou ik in de gaten houden. Heb vandaag nog even de boel weer doorgeroerd. Maar ik denk dat het rotten wel mee kan vallen omdat je namelijk alle zuurstof verdrijft met koolzuurgas. Maar het kan altijd verkeerd gaan inderdaad.

Bulls:
Op verschillende sites gelezen dat de pulpgisting het beste niet langer dan 7 dagen laat staan, heb ik het vandaag geheveld. Hij giste toch niet zo heftig meer. Eerst de pulp eraf gezeefd en uitgeperst, daarna in een gistingsfles geheveld.

Ik heb het geproefd en smaakte erg lekker  ))J Er zit in totaal 2 kilo honing in.

Ik was helaas vergeten de droesemkop op de hevel te doen, dus er zijn nog wel wat pitjes en besjes mee gegaan maar niet zo heel veel. Bij de volgende hevel sessie over 2 week ofzo zal dat er wel af gaan.

Medeblander:
Zo vroeg in het proces is het trouwens niet noodzakelijk om te hevelen, je kunt ook gewoon de mede overgieten (als er maar niet al te veel zuurstof bijkomt). Scheelt je een verstopte hevelslang, en de enige twee dingen die je nog schoon hoeft te maken zijn een trechter en een filter(zak). Waterslot erop, en klaar!

Oh, en wat de rotting betreft: Inderdaad, de CO2 houdt de rotting ook tegen maar het gros van de CO2 blijft in het fruit zitten dat bovenin drijft, en elke keer dat je roert wervelt ook de CO2 weer weg. En je wilt zeker fruit doorheen roeren, o.a. omdat je juist uit het fruit allerlei lekkere smaakstoffen wilt halen :D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie