Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Vlierbessen Mede
Bulls:
Maar dat overgieten zou veel zuurstof in de vloeistof slaan als je het gewoon door een trechter mikt. De slag heeft ook niet veel troep erin gehad, dat wat erin bleef zitten kon je zo eruit spoelen.
Big Daddy Bee:
--- Citaat van: Medeblander op september 20, 2011, 09:40:36 am ---En je wilt zeker fruit doorheen roeren, o.a. omdat je juist uit het fruit allerlei lekkere smaakstoffen wilt halen :D
--- Einde van citaat ---
Ja, dat klopt, maar ook kleurstoffen bijvoorbeeld, eerder in deze draad ging het over een plankje, dat zou je er idd om die reden op leggen, zodat alles "onder water" blijft vanwege risico op rotting of azijnvorming, maar ook omdat dan alle stofjes uit het fruit beter loslaten. (Maar ach, zoals onze buurman eens zei... goede azijn is ook duur :D )
We hebben een keer rode wijn gemaakt, maar dat werd dus letterlijk rose... omdat de druiven de hele tijd naar boven dreven en de rode kleurstof niet volledig werd opgenomen :)
Edit: erg tof met de foto's zo trouwens!!
Medeblander:
...en een erg mooie houten vloer, trouwens!
Maar idd, Big Daddy, de kleurstoffen zijn ook erg fijn. anyway, dagelijks een paar keer roeren is dus gewoon slim, handig en eigenlijk wel noodzakelijk als je geen apparaat hebt dat constant de must roert. Naja, ik neem aan dat ze dat hebben bij grote wijnmakers. Oeh, misschien is dat wel zelf te maken!! hm...
Bulls:
--- Citaat van: Medeblander op september 22, 2011, 07:21:13 am ---...en een erg mooie houten vloer, trouwens!
--- Einde van citaat ---
Dat is geen vloer trouwens maar een tafel :))
Ik heb ergens gezien dat ze speciale fermenters hebben die een losse bovenplaat (vlottend deksel) heeft die met de most mee stijgt en daalt. Dus net als dat plankje, maar dan in het groot en een deel van de container zelf.
Medeblander:
hm mjah, da's waar. erg mooi, zo'n deksel, maar volgens mij is die vooral bedoeld om zo weinig mogelijk zuurstof toe te staan boven de most (zuurstof bevordert de groei van de gist, maar zolang de gist zich zo voortplant is die niet echt bezig met het maken van alcohol), niet om de pulp ook daadwerkelijk onderwater te houden. Maar, zou kunnen hoor. Toch zou ik er liever ook een mengarm ofzo inzetten, al is het om zoveel mogelijk vloeistof in contact te laten komen met de schilletjes die de mooie donkerrode kleur geven aan de wijn.
Trouwens, ik heb hier ook een paar weken geleden druivenwijn ingezet, het wordt een prachtige, donkere roze. Beetje hetzelfde proces zo. Ben erg benieuwd wat het gaat worden :D
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie