Ben een paar week terug vlierbessen wezen plukken, ik had er ruim 2 kilo. Meer kon ik niet te pakken krijgen want ze hingen te hoog.
Die heb ik uitgesorteerd en in de diepvries gedaan. (kwamen nogal wat insecten uit
, maar heb ze geloof ik allemaal eruit)
Ik had een speciale pulpgisting emmer gekocht, om het daar in te laten fermenteren.
Gister eerst de bevroren vlierbessen licht ontsmet met een lage dosering sulfiet oplossing, en nog 2 keer na gespoeld.
Daarna heb ik er 2 liter kokend water over gegoten en fijn gestampt.
Toen nog een theelepel Pecto-Enzymen erbij. (zitten nogal veel pitjes in vandaar)
Dit heb ik vervolgens 24 uur (om en nabij) laten trekken.
Vandaag zag het er zo uit:
Ik heb er 1850 gram honing door gedaan.
Verder zit er een kleine theelepen citroenzuur in, een theelepel gistvoedingszout en een flinke theelepel Gist-activator.
Ik heb er Kitzinger Bordeaux gist bijgedaan,
van dat zakje had ik nog de helft over wat ik in de druivensapmede had gedaan die ik laatst gemaakt had. En zo zag het eruit na het toevoegen van de honing en flink had doorgeroerd:
Door het soortenlijkgewicht zullen waarschijnlijk de bessen weer zijn gaan drijven.Na het toevoegen van de gist zag het er niet veel anders uit. Laten we hopen dat alles goed gaat want dit is de eerste keer dat ik iets met fruit uit de natuur maak. En wie weet wat voor rare bacteriën en schimmels er wel niet op zaten.
De smaak was eigenlijk al zeer goed, beetje jam-achtig.
De eerste gisting laat ik volledig in deze mostemmer voltooien, en daarna word het gezeefd of gefilterd in een fermentatiefles gedaan.
Dit is om het pulp zolang mogelijk mee te laten gisten voor body en optimale extractie van kleur en smaakstof.
Het is aangeraden om de most regelmatig even door te roeren dat zal ik denk ik om een paar dagen doen, niet elke dag om risico op bederf en besmetting tegen te gaan.
Vlierbessen Mede:~2 kilo Vlierbessen
1 tl. Pecto-Enzymen
1 tl. Gistvoedingszout
1 tl. Citroenzuur
1 tl. Gist-Activator
1½ tl Bordeaux Wijngist 13%
1850 gram Honing
3 liter Water (word nog bijgevuld)
Keep you updated!