Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Karamel Wijn

<< < (2/3) > >>

De Baldadige Bij:
Het is in ieder geval een spannend experiment dus :)

Big Daddy Bee:
Hey Bulls,

Geweldig fotoverslag! Ziet er top uit.

Hoe is het er nu mee, is hij al fatsoenlijk aan het gisten geslagen? Ik houd zelf altijd aan maximaal 1/3 honing t.o.v. water bij mede, als ik meer doe gaat het gisten vaak niet goed.

Bulls:
Ik ben nu een beetje ziek, en dan ga ik niet met de mede's aan de slag, ten eerste op besmettingsgevaar en ten tweede kan ik niet op mijn smaak vertrouwen als ik ga proeven.

Er stijgen nog steeds belletjes op in de fles dus er is wel iets gisting, als ik weer beter ben ga ik proeven en meten. Heb ook nog 2 andere flessen staan die geheveld moeten worden dus heb nog genoeg te doen  ^-^

Voor deze karamel ben ik haast wel zeker dat hij verdunt moet worden, moet nog even kijken hoe ik dat het beste doe, omdat ik geen fles over heb naast de extra hevel fles. Ik heb de pulpgist emmer nog wel staan dan kan ik het daar volledig in doen en wat aanvullen met water, maar ik ben iemand die graag ziet wat er gebeurd dus is een glazen fles toch wel mooier.

Bulls:
Update

Nou heb deze wijn maar eens weer geproefd en gemeten, De smaak was al milder geworden maar de SG waarde is nog steeds off-the-scale. Ergens boven de 1130
De kleur is heel mooi trouwens, echt een cognac kleurtje.

Heb nu 1,5 liter eruit gehaald en in 2 wijn flessen gedaan met een prop watten erop, die kan ik altijd nog wel ergens voor gebruiken of om aan te vullen na het overhevelen. De gistfles aangevuld met water en nog maar eens een keer wat gist starter, voeding en gist bij in gedaan.
Nu maar hopen dat het een keer wel op gang komt.

Volgende keer maar geen 2 kilo suiker op 5 liter gebruiken :D

Bulls:
Nu staat hij eindelijk goed te gisten, en is volledig troebel, jammer want hij was zo mooi helder  :'( Alleen is het uiteraard wel nodig voor het gistingsproces.
In elk geval een voorproefje gehad hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie