Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken

Bijzoeten

<< < (2/2)

Big Daddy Bee:

--- Citaat van: Bulls op augustus 22, 2011, 10:50:35 am ---Maar hoe gaat het bijzoeten in zijn werk? Moet je een deel mede afnemen en daar de honing in oplossen? Maar zonder warm te maken gaat het wel moeilijker neem ik aan.

--- Einde van citaat ---

Oh, nou, ik kijk gewoon hoe ik de smaak vind, en dan doe ik er wat extra honing bij, als je die een beetje opwarmt met een klein beetje water mengt ie wel makkelijker ja. Liever een paar keer een beetje tot ik 'em goed vind, want ik houdt niet van te zoet.

Ik heb bijv. een keer een 25 liter fles in drie 10 liter flessen gedaan, minus het bezinksel, zodat ik drie redelijk heldere flesen had van ongeveer 8 liter, en dan van alle drie weer iets anders maken, een wat drogere, en bij de andere twee ieder een andere soort honing voor de smaak. Dus ja, ik ben ook iemand die graag mijn begin-recept aan zijn laars lapt gaandeweg verbetert.

Bijker:
Zo kan je natuurlijk mooi met smaken experimenteren.
Het alcoholgehalte blijft dan gelijk? of gaat door de "nieuwe" honing het fermentatieproces weer starten?
Die extra dingen doe ik meestal niet, dus kan er niet uit ervaring over vermelden.
Ik maak de mede meestal puur en dan is het ook weer snel op. ))J
Misschien komt het er nog eens van om het wel te doen 8)

Honing opwarmen "au-bain-marie" dan is het dus vloeibaar en kan je het mengen met (gekookt) water of met de mede uit de fles.
Is natuurlijk ook afhankelijk of je de flessen vol heb zitten.
Zijn die vol dan kan je de mede gebruiken, samen met de -nog warme- honing is het dan snel opgelost.

Bulls:
Nou ja, ik zou zelf liever geen water gebruiken omdat je dan de mede weer verdunt. Maar na het hevelen is er meestal wel een deel wat vervalt door de drab die je achterlaat. Dus dat kun je zo weer aanvullen met honing lijkt me.

De mede (of een deel van) opwarmen is dus niet zo'n goed idee? En warme honing zou goed in de mede moeten oplossen dus.

Ik zie wel wanneer ik het ga hevelen en dan op smaak bijzoeten.

Medeblander:
Gewoon doen, en langer roeren :D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie