Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Mijn eerste batches

<< < (2/5) > >>

Bijker:
Zie dat het 5 liter flessen zijn? Of toch 10 liter?
BIJ 5 liter zit je dus met 3 pot honing op ca 12% alcohol na uitgisting.
En een halve liter thee voor twee flessen is wel erg ruim.
1 kop voor 5 liter is wel voldoende anders krijg je toch wel erg wrange smaak.
Na de eerste wilde gisting de flessen afvullen tot in de hals, 3 tot 5 cm onder de stop.
Te veel zuurstof / lucht boven de most is niet aan te bevelen.
Toevoegingen zoals Tannine, zuren, geven uiteindelijk body aan de mede, een frisse, fruitige, levendige smaak, en anders verwordt het tot een wrange, zure, of waterig glaasje vocht.
De afdronk, ofwel de tijd dat de smaak blijft "hangen" is MEDE bepalend voor het genot van je eindproduct.

Herkomst honing ? staat dat op de etiketten vermeld?
Bewerkte honing heeft weinig tot geen enzymgehalte.
HMF ligt hoog en alle belangrijker bestanddelen zijn vaak niet meer aanwezig.
Resultaat; een prima zoetstof.

Bulls:
Het zijn inderdaad 5 liter flessen, een grote kop is ongeveer 200 ml. ik had de thee eerst 400 ml gemaakt maar omdat het niet snel genoeg afkoelde heb ik er wat koud water bij gedaan voor ik het over de flessen verdeeld heb.
Ik heb vaak gelezen dat je er 2 koppen sterke thee bij moet gooien, vandaar dat ik 2 theezakjes heb laten trekken.

Hoe groot moet je een kop thee rekenen dan? 1 cup als Amerikaanse maat, of 1 koffie kopje of een mok, er zijn zoveel interpretaties voor die maat.

Het ziet er wel naar uit dat ik dus naderhand moet aanzoeten, ik heb gist gebruikt die tot 15% gaat.

Trouwens nog even op het etiket gekeken van de cheapo honing, maar was wel 100% zuivere honing, herkomst buiten de EU. Smaakte ook niet verkeerd eigenlijks.

Bulls:
Update:

Zo stonden ze vanmiddag erbij na het toevoegen van de thee aan de 2 rechter flessen:

Zonet heb ik ze aangevuld tot aan de hals, de gisting verliep toch niet echt heftig. Maar ze zijn wel duidelijk aan het fermeteren gezien het aantal plopjes.

Van links naar rechts: Thijm-Mede, Wald-Mede, Jonge rum.

Trouwens gaat het draaien van de fles om het een beetje in beweging te brengen nu wel een stuk minder.
Ik las dat je elke dag bij de begin de boel moet roeren of schudden, maar schudden is geen goed plan, want dan schuimt het behoorlijk had ik gister avond al gemerkt.

--- Citaat van: Bijker op augustus 14, 2011, 01:41:43 pm ---
Mede wordt toch gemaakt van honing?

--- Einde van citaat ---

Trouwens was deze opmerking voor de winkel honing of de rietsuiker, wat het laatste betreft beroep ik me op
"Mede (en andere brouwsels) logboek"  :P

m.kolsters:
Waarom moet er thee bij, ik vind het dan niet meer smaken.
Begin maar opnieuw, en met echte honing ))J
Maar je moet nu eerst proeven als het niet meer gist.
Zo ben ik ook gaan mede maken, en proeven en maar flessen bij zetten.
Let wel op je komt nog plaats te kort.

Bulls:
Ik lees in verschillende recepten dat je er thee bij moet doen, voor de looizuur voor de houdbaarheid en ook als gistvoeding.
Ik ben ook van plan meer flessen bij te zetten maar moet eerst nog weer een bestelling plaatsen, ik barst nog van de ideeën voor verschillende recepten. 

Ik ga trouwens nog niet proeven, ze gisten alle 3 nog redelijk, steeds belletjes in de fles naar boven toe, en de watersloten bluppen ook voortdurend. De walt mede blupt het snelst gevolgd door de honing thijm, en de rietsuikerprut doet ook aardig mee alleen iets minder vaak.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie