Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Mijn eerste batches

<< < (3/5) > >>

Draak:
Ziet er allemaal geweldig uit, Bulls! Ben erg benieuwd naar het uiteindelijk resultaat.

Big Daddy Bee:

--- Citaat van: Bulls op augustus 15, 2011, 08:31:30 pm ---Ik lees in verschillende recepten dat je er thee bij moet doen, voor de looizuur voor de houdbaarheid en ook als gistvoeding.
--- Einde van citaat ---

Ik heb nog nooit thee bij mijn mede gedaan, en het ook nog nooit gemist geloof ik. Qua houdbaarheid zitten mijn mede's wel snor, het suiker- en alcoholgehalte op zich conserveert aardig! Goed uit laten gisten en goed helder laten worden helpt uiteraard. Jaren na dato zijn de flessen nog erg lekker, dan niet lekkerder. Maar heel vaak komt dat niet voor, meestal gaan ze vrij vlot op ;)

Oh trouwens we hebben wel 1 keer een mede met thee gemaakt, maar dat ging dan echt om de smaak, het was zo'n pittige indische thee, waar je het warm van krijgt, en van de mede die daaruit ontstond kreeg je het ook wat extra warm :)

Bulls:
Update

Ze zijn al aardig lichter van kleur geworden, en ze bubbelen al een stuk minder.

Er ligt ook al een aardige laag bezinksel op de bodem.

Ik moet ze eigenlijk overhevelen maar dat moet nog maar even wachten omdat ik het spul daar voor nog niet heb.
Zal wel na het week einde worden, want ik ga nog het één en ander bestellen. Ik ga dan ook wat nieuwe brouwsels opstarten waaronder een appelcider en een zoete rode wijn van 100% druivensap zonder conservering. En uiteraard een "echte" mede.  )J of twee!  ))J

Keep you posted  ;)

Bijker:
Het overhevel is te adviseren om de eerste keer dat na een maand te doen.
Dus niet te snel.
Na een maand is de eerste, en meestal heftige gisting voorBIJ en dan dus overhevelen.
De volgende overheveling meestal dan pas weer over drie of vier maanden.
Maar als het zeer snel klaart kan het natuurlijk ook eerder.
Dat is toch steeds weer anders.

Bulls:
Update

Ik heb ze alle 3 geproefd en gemeten met de hydrometer, hieruit zijn de volgende resultaten naar voren gekomen:

De Thijm Mede had een SG waarde van 1030 en smaakte redelijk zoetig, maar de alcohol % was niet echt hoog naar mijn gevoel. Van de thijm was niets te proeven.

De Wald Mede had een SG waarde van 1010 en was aardig zuur, maar wel heel sterk qua alcohol percentage. Deze had ook de grootse laag drab op de bodem wel 2 keer zoveel als de anderen.

De Rietsuikerwijn giste nog het meest van de drie, deze was in het begin ook niet zo hevig maar nu nog in volle gang. De SG waarde was ook nog 1070 en hij smaakte erg zoet, de alcohol was wel te proeven maar heel lichtjes.

Voor de Thijm Mede heb ik eerst wat extra thijm met kokend water overgoten, en samen met 200 gram honing bij de nieuwe fles in gedaan, daarna geheveld.

De Wald Mede heb ik ook geheveld samen met 280 gram Waldhoning.

Ik vind het jammer dat je de alcohol niet kan meten met een vinometer als er nog suikers in zitten, maar alleen als het volledig op 1000 SG staat, met zoete wijn en mede kan dat dus niet.

Zo zien de Thijm en de Wald medes er nu uit, er is al flink weer wat bezinksel van het hevelen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie