Ben vanmiddag begonnen met mijn eerste brouwsels.
Eerst de boel allemaal met sulfiet ontsmet, best meer werk dan ik dacht zeg
Ik had gekozen voor 3x Wald Honig uit duitsland, en gewone bloemen honing 3 potjes van 450g wat aangevuld met andere honing wat hier nog stond.
De bloemen honing heb ik samen met thijm gemaakt, en de wald honing zonder extra smaakjes toevoeging.
Ik heb geen plaatje van de thijm, maar dat heb ik in een steelpannetje uitgekookt samen met een theezakje.
Heb in een fles een giststarter gemaakt met sap van een citroen en wat gistvoedingszout, en een beetje aangevuld met most.
De most was eerst nog te heet, dus moest even wachten voordat ik de gist erbij kon doen, ondertussen was ik bezig gegaan met de most voor de Wald Honig.
Heb alvast sap van 2 citroenen en gistvoedingszout met een beetje most in de fles gedaan.
Daarna de most erbij ingegoten.
Bij deze fles heb ik het iets anders gedaan dat de eerste, ik heb namelijk geen giststarter gemaakt, alleen even met lauwwarm water losgemaakt.
Daarna had ik nog het idee om een jonge rum te maken, hierbij heb ik 1,5 kilo ruwe rietsuiker gebruikt, deze heb ik opgelost in warm water.
In de pan ziet het er bijna net zo uit als honing, maar het ruikt toch totaal anders, niet verkeerd eigenlijk
En daar staan ze dan alle drie, hopelijk gaan ze snel volop bezig met pruttelen
Wat er per fles inzit:
De Thijm Mede:1.5 kilo bloemenhoning
Flinke bos gedroogde thijm uitgekookt met 1 theezakje
2 citroenen (uitgeperst)
1 tl. superwijngist
1 tl. gistvoedingszout
water
De Wald Mede:1.5 kilo wald honig
2 citroenen (uitgeperst)
1 tl. superwijngist
1 tl. gistvoedingszout
water
De jonge Rum:1.5 kilo ruwe rietsuiker
2 citroenen (uitgeperst)
1 tl. superwijngist
1 tl. gistvoedingszout
water
De jonge rum laat ik gewoon als wijn, normaal gaan ze van het brouwsel een destillaat maken om daarna te rijpen, maar daar ga ik me niet mee bezig houden. En aangezien "grog" ook best te zuipen is, lijkt me een leuk experiment.
grog: 1 deel rum 2 delen water of thee en 2 tl. suiker per glasMisschien doe ik voor het rijpen er nog eiken snippers bij in.
Na een paar uur waren de mede's al af en toe aan het ploppen, maar de rietsuikerwijn wil nog niet echt beginnen. Bij de laatste had ik ook wat snel de gist erbij gedaan nadat ik het even los had gemaakt, maar niet echt op gang laten komen. Ik had ook gelezen als je bijvoorbeeld droog je gist direct in de fles doet, dat het dan iets langer duurt voordat hij begint.
Mocht het totaal niet gaan, dan gooi ik er nog wel een giststarter achteraan.
Ben toch aardig wat uurtjes bezig geweest in de keuken, van 16 uur tot 21 uur
Maar al met al ben ik wel tevreden met het (voorlopige) resultaat
Keep you updated!
Heb de bedragen maar achterwege gelaten om Bijker niet tot aanstoot te zijn