Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken
Traditionele mede
Bulls:
Is het überhaupt nodig om iets fruitigs erbij te doen? Ik bedoel naast honing water en gist, word er vaak genoemd dat je of sap van 2 citroenen of een paar partjes sinaasappel of appel bij de gistingsfles in moet doen. Maar heeft dat geen invloed op de smaak? Ik snap dat je een gistvoeding moet hebben maar het liefste zou ik een originele mede maken zonder al teveel extra smaakjes.
Natuurlijk wil ik ook andere brouwsels gaan proberen, zoals met vanille of thijm.
Gebruiken jullie ook klaringsmiddelen zoals Bentoniet? En van die andere Stabiliserende poedertjes zoals kaliumsorbaat om het langer houdbaar te maken en gisting op de fles te voorkomen.
Bijker:
Bulls, toevoegingen zoals gist, voedingszout en wijnsteenzuur zijn inderdaad nodig.
Zo ook tanninne en het klaren hoeft niet perse met bentoniet, maar is afhankelijk van de toegepaste honing, tijdsduur enz.
Maar daar zijn ook andere methodes voor.
Staan ook allemaal in het boekje! )J
Bulls:
Als ik een gist-starter zoals hier gebruik, daar zit al voedingszout in toch? Maar dan heb je nog steeds een zuur nodig?
En hoe denken jullie over Pecto enzymen?
Draak:
Zelf gebruik ik eigenlijk niets van dat alles en mijn mede heeft daar eigenlijk nooit nadelige effecten van ondervonden.
De Baldadige Bij:
niks mis met jouw mede heb ik zaterdag weer gemerkt!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie