Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Verwijderde ramen met honing en stuifmeel en suiker.
m.kolsters:
Ik heb van de 3 emmers van 30 kg. 200 mede gemaakt maar in het uit koken gebruik te ik maar een emmer water.
Maar als je te veel water gebruikt moet je natuurlijk minder water gebruikenvoor je mede.
Het is altijd zo dat een pot honing en 2 en half pot water heerlijke mede geeft.
Nu snel maar honing toe voegen.
Bijker:
Mooi weer om binnen wat te doen als het dan toch buiten nat is.
Na een maand ga ik altijd overhevelen en dat dus gedaan met de twee 25 liter flessen restant voer.
De ene fles was al bijna uitgegist ??? en na meting bleek dat ook zo te zijn met een s.m. van 1,005.
Toch wel apart binnen een maand ???
De andere fles was wat activer maar ook niet erg meer, en daar was het/de s.m. 1,065.
Met de alcoholmeter gemeten was het resp. 13% en 11%.
Maar zo betrouwbaar zijn die kleine dingen niet.
Had nog ruim een kilo honingrestanten van keuringen, monsters en metingen.
Dat warm gemaakt en erbij gedaan.
Eens kijken of de gisting doorzet en anders een nieuwe starter maken komend weekeinde.
Helder zijn ze nog lang niet, maar heb ook nog wel wat onder de dop.
Zal dus niet "droog" komen te staan ))J ))J
Bijker:
In het vroege voorjaar ( zie eerder bericht)heb ik van de verwijderde raten 2 flessen van 25 liter gemaakt.
Ramen vol met voer en honing, deze uitgesmolten, de was eraf gehaald en in de flessen.
Haf oktober was een van de flessen echt uitgegist, helder en had een prachtig mooi bruine thee kleur.
Alcoholpercentage was 14% en heerlijk droog met een giga bouquet!
Hiervan heb ik vorige week bij de honingkeuring in Beilen ook wat ingeleverd.
Hiervoor kreeg ik een 9,2 en de te keuren fles was BIJna leeg ))J
De keurmeesters wilden dat proeven nog een keer over doen bij me thuis ::)
Dus met dank aan Tinus met dit prima idee ))J
In het verleden hen ik wel vaker de restanten uit raten weggespoeld, want wat moet je daar mee dacht je toen >:(
Als je het donkere vocht gezien zou hebben kan je je niet voorstellen wat voor een heerlijk product daarvan is verkregen.
De andere 25 liter fles is nog steeds aan het werk, is ook veel zoeter.
Die kan ook nog wel even staan want voorlopig heb ik dus weer een heerlijk voorraadje ))J ))J
m.kolsters:
Zo zie je maar dat producten uit de bijenkast nooit mag weg gooien.
De kleur in de mede komt van propolis en stuifmeel, wel een mooie kleur hè /^\
Bijker:
Een van de flessen van 25 liter staat nog regelmatig een blubje te geven.
Dus bijna een jaar nu :'(
Want ik zou er wel eens aan willen beginnen. ))J
Maar het toont maar weer eens aan dat je geduld moet hebben om goede mede te maken.
Vertelt wordt door kenners, dat hoe langer het staat het ook langer bewaart kan worden.
Maar het is om op te drinken toch?
Ga het komende week overhevelen in kleinere flessen - 10+10+5 -, meten, proeven en beslissen hoe verder.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie