Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
Verwijderde ramen met honing en stuifmeel en suiker.
Bijker:
Tinus, ben een bescheiden imker en bezit niet zo'n grote pan ^-^
Is het een idee om de ramen in de wassmelter te zetten en zo het suiker/honing en damp op te vangen en dan verder verwerken??
Is dan wel een erg bruine "drap" maar lijkt wel op het zelfde principe!
Heb zo wel eens eerder de ramen omgesmolten waar ook nog een boel voer in zat <^>
m.kolsters:
Dat kan ook, het is een gore pap, maar als je er water en gist in werkt wordt het een heerlijke mede.
Je kan ook de raat uitsnijden en in een pan verwerken.
Het gaat om het stuifmeel voeren of honing en propolis
Bijker:
Tinus, bedankt voor je info 8)
Vanmorgen alvast 13 ramen in de smelter gedaan en er is nu een emmer vol met bruine drap :)) :))
Maar lekker zoet, had het voer ook nog getest het weekeinde, en daar bleek uit dat het wintervoer zeeeeeer veel honing bevat.
Een laag HMF gehalte en ook nog een goede peroxidewaarde heeft.
Inderdaad is het dan DOODzonde om dat allemaal weg te spoelen.
En voor het geval de bijtjes komende maanden nog een keer voer gebrek hebben, zijn er nog een flink aantal ramen met voer bewaard /^\
Ga het vanavond in de 25liter fles doen, met de supplementen gist/voedingszout/wijnsteenzuur.
Morgen de volgende sessie en zo heb ik er dan weer 2 flessen van 25 liter staan ))J
Was er ook helemaal doorheen, vorige week de laatste 10 literfles overgeveld in kleine flessen ::)
Ja, ik ben een groot verbruiker ))J ))J ))J
m.kolsters:
Bedenk wel dat als je een emmer voerhoning bezit er twee emmers water er bij moeten.
Of heb je veel water bij de honing, dan aanpassen.
Bijker:
Vanmorgen een nieuwe fles gevuld 8)
Zo ben je door je voorraad mede heen, en zo staan er weer twee flessen van 25 liter ))J
De eerste staat mooi te pruttelen, maar Tinus, er zit wel te veel water in s.m. = 1,065 en dat geeft maar 8,5% daar gaat straks bij het overhevelen dus nog een drie kilo honing bij in :P
Die ruim acht liter was natuurlijk ook niet allemaal voer en honing.
In die andere fles zit nu ca 13 - 14 liter voer/honing in ga het morgen meten en dan weet ik het zeker.
Op deze manier denk ik toch eerder aan 1op1 dan twee emmers erbij doen ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie