Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek
het duurt een tijd, maar mijn eerste medepoging is een feit!
Bijker:
Woudhoningmede ))J ))J dat is zeer speciaal. Die honing komt in Nederland niet voor, maar is in Duitsland zeer populair en veel gevraagd.
De honing is bijna pikzwart.
En het BIJzondere ervan is; de honing komt niet van bloemennectar af! ;D
Maar waar dan wel vandaan??
N.l van afscheidingsproducten van plantenzuigende insecten op levende plantendelen. /^\
Bijker:
--- Citaat van: Soro op mei 29, 2011, 09:11:17 am --- maar die is nogal enthousiast hihi mijn waterslot zat vol met schuim vanmorgen!
--- Einde van citaat ---
Daarom is het altijd belangrijk om bij de eerste vulling de fles nooit geheel te vullen en ruimte te laten voor eventuele enthousiaste gisting met schuimvorming.
Na enkele dagen kan de fles dan worden BIJgevuld wanneer de ergste gisting voorBIJ is.
Maar eerst maar schoonmaken en weer het waterslot vullen.
Eventueel een gedeelte in een aparte fles doen en dat afsluiten met een flinke prop watten.
Na de flinke gisting in de "hoofdfles" kan je dat dan weer erBIJ doen.
Soro:
ik had de hals vrijgelaten, ongeveer net zo vrij als de vorige batch, alleen alsnog schuimde hij me het waterslot vol :)
Maar hij lijkt wat meer tot rust te komen, waterslot is verder vrij gebleven.
De woudhoning was inderdaad erg donker, maar hij ruikt erg lekker :))
Big Daddy Bee:
Hee Soro!
--- Citaat van: Soro op mei 27, 2011, 08:32:10 am ---Wat ontzettend gaaf is dit! Mijn man heeft de smaak al helemaal te pakken, die wil van het weekend de andere twee flessen ook al opstarten ;D Althans :)) hij wil dat IK ze opstart hihi hij drinkt de mede alleen ))J
--- Einde van citaat ---
Ah dat klinkt herkenbaar, ik laat ook altijd vrouwen mede voor mij maken :)
--- Citaat van: Soro op mei 27, 2011, 08:32:10 am ---BIjgevoegd een foto van mijn eerste opstart, hij staat op het gasfornuis maar das alleen omdat ik daar lekker de ruimte heb :)
--- Einde van citaat ---
Oh gelukkig maar, je mede op het vuur zetten om de gisting te bevorderen is een beetje veel van het goede ;)
Je moet zoals Bijker zegt idd. goed opletten dat je watersloten schoon blijven en met water erin, ik heb een keer meegemaakt dat de mede mis ging omdat er per ongeluk een waterslot leeg was. Nu gebeurt dat niet zo snel, maar als er schuim doorheen gaat is in ieder geval niet goed ::)
Groetjes
Soro:
hihi het gaat lekker hier ;D
Inmiddels staan er drie beauties in mijn schuur, degene van de foto (die nu toch een stukje lichter word)
een met kaneel en appelpeer en kruidnagel (voor de kerst?)
en eentje met aardbeien :D Heerlijk! De aardbeien gaf echt een zooitje, die spoot door mijn waterslot heen :o terwijl de fles niet eens tot de hals gevuld was maar express al minder, heb er een hydrofieldoek omheen gedaan met een gesteriliseerde beker, hij bleef sproeien met dat waterslot. Gevolg, een boel aardbeien eruit, maar hij doet het nog steeds mooi en schoon, staat nu wel rustig met waterslot erop :))
Blijkbaar zijn mijn medes overenthousiast in het begin ofzo ???
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie